S'està cercant, espereu....

Ruta sud - 08. Edifici d'Astilleros - València

Vés enrere Ruta sud - 08. Edifici d'Astilleros

RUTA SUD - 08. Edifici drassanes

 
 
 Panoràmica del bloc de drassanes en construcció. 1956.
 
 

Conéixer la importància del Bloc de Drassanes suposa conéixer alguns dels noms associats al nomenclàtor dels carrers de la important barriada del Grau de València, com ara Josep Juan Dòmine, Joan Josep Sister o Ernest Anastasio. És, en conseqüència, conéixer la vida d'una de les empreses navilieres més importants de la capital i de la resta d'Espanya, la Unión Naval de Levante. La seua existència es deu a l'interés del metge higienista, diputat i empresari J. J. Dòmine, que va arreplegar iniciatives anteriors.
 

 Emplaçament i planta baixa del bloc de drassanes.
Projecte, 1953.

 

Cap a 1878, Manuel Gómez Jiménez, sobreestant del port de Tarragona, i Joan Josep Sister, empresari i director de la Compañía Valenciana de Navegación, van instal·lar uns tallers de construcció i reparació de maquinària naval al carrer Santa Anna, dels quals van ser empleats els fills de Manuel Gómez. Passats els anys, Talleres Gómez es va unir a la recentment fundada Compañía Trasmediterránea, de la qual eren president i cofundador J. J. Dòmine i Ernest Anastasio Pascual, respectivament. Mentrestant, cap a 1919 ja es construïen les drassanes projectades per l'enginyer Justo Gonzalo Garrido en el port fins que, arribat el 1924, es va constituir, per unió de les anteriors, la societat anònima Unión Naval de Levante.
 

 Secció de la façana n‐o. Projecte, 1953.


Tres dècades després, d'acord amb una iniciativa estatal, es va decidir construir un bloc de cases que acollira els socis de la institució benèfica de la Unión Naval i les seues famílies. El terreny triat va ser la integració de 18 parcel·les que sumaven una superfície d'11.562,02 m². El projecte definia un bloc tancat amb pati interior d'illa destinat a parc d'esplai infantil amb accés des de l'exterior per la planta baixa. Els blocs centrals consten de sis altures i els centrals, de cinc. La distribució interior obeïx a quatre mòduls diferents: dos de cantó i dos més entre mitgeres, uns amb dos vivendes per planta i els altres amb quatre per a ajustar el conjunt a les diferents necessitats familiars dels usuaris. Segons el projecte, cada vivenda tindria com a mínim una sala d'estar-menjador, tres dormitoris, cuina independent i lavabo-dutxa.
 

 Naus de la unió naval de llevant en el port de valència. 1924.


En l'actualitat, el Bloc de Drassanes pertany al barri de la Creu del Grau, dins del districte de Camins al Grau. El barri supera els 14.000 habitants, que representen el 22 % dels veïns del districte. El bloc es va construir en un moment en què l'arquitectura residencial estava en alça en la zona, tot i que encara amb uns índexs baixos respecte a les dècades següents. Entre 1941 i 1960 es van edificar 342 edificis de vivendes, mentres que durant la dècada dels seixanta la xifra es va multiplicar quasi per nou.
 




 



ASTILLEROS BUILDING

 

 
Astilleros building under construction, 1956.
 
 

To understand the importance of the Astilleros Building, we must get to know some of the figures who gave their names to streets in the Grao neighborhood of Valencia such as José Juan Dómine, Juan José Síster and Ernesto Anastasio. This also involves learning about the history of one of the most important shipping companies in Valencia and all of Spain: Unión Naval de Levante. Its existence is a result of the involvement of the medical doctor, member of the Spanish parliament and businessmen, J. J. Dómine who played a critical role in bringing together previous initiatives to form the company.
 

Location and ground floor plan of the astilleros building.
Plan, 1953.

 

Around 1878, Manuel Gómez Jiménez, the overseer of the port of Tarragona, and Juan José Síster, an entrepreneur and director of the Compañía Valenciana de Navegación, installed some workshops to build and repair shipping machinery in Calle Santa Ana, where the sons of Manuel Gómez were employed. Years later, the Gómez Workshops merged with the recently founded company Transmediterránea, of which J.J. Dómine and Ernesto Anastasio Pascual were president and cofounder, respectively. Meanwhile, around 1919 the shipyards designed by the engineer Justo Gonzalo Garrido were already under construction in the Port and in 1924 the aforementioned companies merged to form Unión Naval de Levante, S.A.
 

 Section of the northwest facade. Plan, 1953.


Three decades later, following a government initiative, the decision was taken to build a block of homes to house members of the Institución Benéfica de la Unión Naval and their families. The chosen site was a combination of eighteen plots which totaled an area of 11,562.02 m2. The design proposed an enclosed apartment block with a central courtyard which would house a children’s play area which could be accessed from outside on the ground floor. The sections of the building on the corners had six stories while the central sections had five. The distribution of the interior space was in four different module types: two corner modules and another two between party walls, some with two homes per floor and others with four. This variation was to better adjust the complex to the different family needs of its residents. According to the design, each apartment would have a lounge-diner, three bedrooms, an independent kitchen and a bath or shower room, as a minimum. 
 

Warehouses of the unión naval de levante in the port of valencia, 1924.


Today the Astilleros Building is in the neighborhood of Cruz del Grao within the Camins al Grau district. The neighborhood has more than 14,000 residents which represents 22% of the population of the district. The Building was constructed during a boom time for residential architecture in the area, although the rate of construction was still slower than in following decades. Between 1941 and 1960, 342 residential buildings were constructed in the district, while in the 1960s nearly nine times that number were built.