Ajuntament de València - València
València ja té preparats a més 300 professors per a formar a ciutadans sobre com actuar en emergències


• Sessió d'una de les formacions del Pla València + Segura
12/07/2025
- En els cursos de formació s'explica el contingut del “kit” que ha de tindre cada família a casa davant possibles episodis d'emergències
•La Universitat de València i l'Ajuntament ja han impartit els primers cursos de formadors que després hauran de formar tant a escolars com associacions veïnals, residències, centres de majors i fins a empreses
Aigua potable, aliments no peribles, ràdio, piles, carregador de mòbil i bateria extra, farmaciola de primers auxilis o medicació personal. Això són alguns dels elements que hem de tindre a casa per a poder respondre davant possibles episodis d'emergències que van des de temporals, incendis, apagades o riuades, i l'elaboració d'este “Kit d'emergències” és una de les matèries que s'aborden en el curs impartit en el marc del Pla de formació València + Segura, que vol arribar a cada racó de la ciutat.
Este pla que, elaborat per la Universitat de València amb l'Ajuntament, a través de la Càtedra Mesval ja està en marxa, també contempla com a “elements imprescindibles” la documentació en una bossa estanca (DNI, SIP, assegurances), una llanterna, manta tèrmica i roba d'abrigar, un xiulet i espill de senyalització, diners en efectiu i les claus de casa.
La primera fase d'este pla ha començat amb la formació dels formadors de la ciutadania, i ja són més de 300 els que estan llestos per a iniciar al setembre a impartir els cursos. Al mateix temps, ja s'ha obert una pàgina web on ciutadans, entitats, associacions, col·legis i empreses poden apuntar-se per a rebre la formació.
La segona fase s'iniciarà la primera setmana de setembre amb carpes en les pedanies i es completarà amb cursos en col·legis, associacions, i diferents punts d'informació distribuïts en més de 40 carpes que recorreran espais estratègics de tots els barris de la ciutat de València.
"El Pla de formació de la ciutadania davant emergències València + Segura comença a ser una realitat. De fet, ja s'han impartit els primers cursos (pilot, perquè s'arrepleguen suggeriments) per a equips directius i professorat de centres educatius, que es formen en habilitats i coneixements clau per a fer front a una emergència, en la primera de les sessions formatives que l'Ajuntament ha programat per a arribar a tots els sectors de la societat", segons ha afirmat el regidor de Bombers, Emergències i Protecció Civil, Juan Carlos Caballero, qui ha recordat que l'Ajuntament ha impulsat la redacció d'esta ferramenta arran les conclusions que va elaborar la Comissió per a la Recuperació de les zones afectades per la dana de 2024 a la ciutat de València, en el qual es recomanava formar a la població i capacitar-la en habilitats i coneixements clau per a fer front a una emergència.
El Pla ha sigut elaborat per personal expert de la Universitat de València a través de la Càtedra Mesval (Càtedra Model Econòmic Sostenible de València i el seu Entorn, i es tracta d'una iniciativa conjunta de la Universitat de València i l'Ajuntament.
El regidor Juan Carlos Caballero ha explicat que “a resposta tant de formadors com ciutadans està sent molt positiva”. “El Pla València + Segura és una ferramenta ambiciosa per a poder ajudar a la gent”. “Hui arranquem un full de ruta que no acabarà hui, ni tan sols enguany, sinó que ja és per a tota la vida”.
“El que pretenem des de l'Ajuntament de València no és fer un pla a curt termini, sinó treballar en la cultura de la prevenció”, ha assegurat l'edil. Caballero, així mateix, ha explicat la importància d'esta iniciativa “sobretot al cap d'un any tan dur com el que hem viscut: no sols amb la tràgica dana, sinó també amb l'incendi de Campanar o els incendis forestals que vam tindre a la Devesa”.
L'alcaldessa, María José Catalá, també ha assenyalat que “este és un pla molt ambiciós, que presentem la setmana passada i que hui comença la seua marxa amb els primers cursos a formadors”. “Este Pla –ha explicat- arriba a tots els centres educatius de la ciutat, a tots els centres de dia, a tots els centres de majors, a totes les associacions de persones amb discapacitat, a totes les empreses i institucions que ho sol·liciten i, a més, està absolutament obert a tots els municipis de l'àrea metropolitana”. Per a això han d'accedir a l'enllaç www.valencia.es\massegura.
Un dels artificis del Pla València + Segura és José Manuel Pastor, director de la catedrá Mesval de la UV i investigador del Ivie, quie ha assenyalat que “el Pla s'articula entorn de 10 objectius ben definits, que busquen formar a la ciutadania, alhora que conscienciar i desenrotllar una cultura de la prevenció, l'autoprotecció i la corresponsabilitat". Els 10 objectius específics que inclou el pla es basen en les pautes següents: Cultura d'autoprotecció, corresponsabilitat comunitària, formació multirisc, capacitació en resposta a emergències, interpretació d'alertes, consciència de riscos locals, capacitat de recuperació, ferramentes pràctiques, reducció de la pressió als servicis d'emergències, i difusió del protocol. "A més, València + Segura s'ha abordat des d'una estratègia inclusiva, adaptada a col·lectius vulnerables, i amb metodologies específiques per perfils”.
El programa adapta els continguts, formats, metodologies i canals per a arribar a totes les persones, també a través d'empresa, entitats socials i associacions veïnals; però amb prioritat especial per a les pedanies, principals afectades per la dana del passat octubre. S'oferix formació presencial directa i indirecta als veïns i veïnes de la ciutat, que serà impartida en espais pròxims i adaptats a cada col·lectiu, com en les pedanies que començaran el dia 1 de setembre. En primer lloc, es formarà a la població infantil i juvenil a través del professorat en els col·legis i de la Policia Local; a persones majors, a través de la Universitat Popular i centres d'activitats CMAPM; a persones amb discapacitat en les seues associacions i en centres ocupacionals; així com a associacions de veïns i veïnes, de consumidors, de mestresses de casa, etc.
En total, es formarà a les persones usuàries de 538 centres escolars, 70, associacions veïnals, 51 centres de majors, 20 associacions de persones amb discapacitat, 31 seus de la Universitat Popular, 15 alcaldies pedànies i 6 centres de dia.
De manera complementària, el Pla València + Segura s'ampliarà a tota la ciutadania mitjançant un total de 40 carpes informatives instal·lades en altres tants punts estratègics de la ciutat. I, així mateix, es duran a terme campanyes de sensibilització en diversos formats i plataformes per a reforçar l'aprenentatge (mitjançant missatges en mitjans tradicionals i digitals, material imprés, elements en la via pública, contingut digital -web, app i xarxes municipals- i sessions formatives específiques a empreses, funcionaris, policies i altres col·lectius. Al voltant de 100 persones amb diferents perfils (professors, bombers i policies) s'encarregaran de la formació presencial, així com de l'assessorament directe en les carpes (persones voluntàries).
Enllaços: