S'està cercant, espereu....

Estàs en: ACTUALITAT

València campanya comiats de fadrins oci respetuós - València

València campanya comiats de fadrins oci respetuós

Tornar

València llança una campanya per a minimitzar l'impacte dels comiats de fadrins i promoure l'oci respectuós

• Cartell de la campanya.

28/05/2025

  • La iniciativa ‘Que visquen els nóvios per respectar València’ s'estén a tota la ciutat per a fomentar un oci més respectuós
  • La Regidoria de Turisme aposta per la sensibilització com a ferramenta eficaç per a reduir molèsties i reforçar la convivència

L'Ajuntament de València, a través de la Regidoria de Turisme i amb la col·laboració de la plataforma Conviure Russafa, la Coordinadora d'hostaleria dels barris de València, l'Associació empresarial de discoteques de València i la plataforma 014 Media, ha posat en marxa una nova edició de la campanya ‘Que visquen els nóvios per respectar València’. Esta iniciativa busca promoure la convivència en les zones d'oci durant els mesos de maig i juny, quan s'intensifiquen les celebracions socials.

La regidora de Turisme, Paula Llobet, ha afirmat que “València és una ciutat per a gaudir, però també per a viure. Esta campanya demostra que és possible conciliar l'oci amb el respecte veïnal, gràcies a la conscienciació i el treball conjunt amb tots els sectors implicats”.

Del 30 de maig al 21 de juny, equips de conscienciació de l'ONG Controla Club recorreran els dissabtes els barris de Russafa, Ciutat Vella i els Poblats Marítims “per a promoure missatges d'oci responsable i recopilar dades sobre el tipus de celebracions, les disfresses, la presència d'animació musical i variables de risc com l'ús del vehicle particular”, ha indicat Llobet.

A més, la campanya tindrà presència en el mobiliari urbà, pantalles de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) estacions de transport i locals d'oci, i es reforçarà el missatge amb cartelleria i mitjans digitals. Enguany, se sumen a la iniciativa nous agents del sector, com l'Associació de discoteques i la plataforma 014 Media, per a multiplicar l'abast dels missatges des del mateix interior dels locals.

Resultat positiu en la campanya de 2024

La regidora de Turisme ha assenyalat que “els resultats de l'estudi realitzat en 2024 avalen l'eficàcia del model. En Russafa, de les 26 celebracions observades durant la campanya, 19 eren comiats i set, aniversari i un altre tipus de quedades en grup. D'estes, cap anava acompanyada de xarangues ni megafonia; mentre en 2019, el 28,5% de celebracions analitzades utilitzaven xiulets, megàfons i música”.

Un altre de les dades que es desprén del mateix estudi és que cap de les celebracions analitzades anava amb vestuari i complements de caràcter sexual, i que es popularitza l'ús de samarretes amb missatges i disfresses. El 65,4% portaven algun tipus de disfressa. Els participants del 57% de celebracions eren turistes i el 43% eren de procedència local (ciutat de València i província).

Vicente Pizcueta, portaveu de la Coordinadora d'Hostaleria dels Barris de València, ha afirmat que “fa sis o set anys els comiats eren un problema; els hostalers es qüestionaven si calia servir als grups o no calia deixar-los entrar als locals; la policia anava darrere d'ells sense saber molt bé com atallar el problema”. “Este model de col·laboració que planteja l'Ajuntament entre els col·lectius socials, les empreses, les pimes del sector de l'oci i en general del turisme, ens permet ara abordar la situació amb tranquil·litat gràcies a la campanya”, ha afegit.

D'altra banda, Ara Montero, coordinadora de l'ONG Controla Club, ha assenyalat que “hem observat que en 2024 s'han erradicat les xarangues, la megafonia i les disfresses de temàtica sexual. Estem contents dels resultats, encara que hem de seguir en alerta per a avaluar un altre tipus de factors. Últimament, els comiats de fadrins i este tipus de reunions estan tenint un impacte positiu”.

Recursos multimèdia

Paula Llobet.