S'està cercant, espereu....

Estàs en: ACTUALITAT

Toma de posesión comisario jefe PLV - València

Toma de posesión comisario jefe PLV

Tornar

València lidera el descens de la delinqüència de les grans ciutats d'Espanya, els delictes baixen un 11,3 % a la ciutat

• El Saló de Cristall ha acollit l'acte de presa de possessió del nou comissari principal cap de la PLV

19/05/2025

  • La criminalitat convencional baixa quatre vegades més a València que la mitjana a Espanya (-3,2 %) i quasi dos vegades que la Comunitat Valenciana (- 7,4 %)
  • El descens de la delinqüència a la ciutat doblega als descensos de Madrid i Barcelona on baixen -6,5 % i 6,4 %, respectivament
  • L'alcaldessa de València afirma que este descens “coincidix amb la incorporació de més de 200 nous agents a la Policia Local fa uns mesos que ja patrullen els carrers de la ciutat”
  • Estos nous agents han permés la implantació de la policia de barri
  • Catalá també destaca la seguretat “com una de les principals prioritats” així com “l'impuls de la innovació tecnològica” en esta àrea
  • Així mateix enumera accions que apliquen la intel·ligència artificial com un bot contra la violència de gènere i un projecte europeu per a la gestió de catàstrofes i protecció d'espais naturals i urbans

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha destacat que la ciutat “lidera el descens de la delinqüència de les grans capitals d'Espanya, ja que els delictes han baixat un 11,3 % en el primer trimestre de l'any respecte a 2024, enfront del descens de la mitjana nacional d'un 3,2 % i quasi el doble que la Comunitat Valenciana, on baixen un 7,4 %”. En el còmput total d'actes delictius, on s'inclouen els ciberdelictes, la ciutat llança també una baixada d'un 9,5 %. Estos resultats són fruit del treball realitzat per la Policia Local al costat de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.

A més, el descens de la delinqüència a València doblega els de Madrid i Barcelona, on la baixada és d'un 6,4 % i supera en 10 punts el descens de ciutats espanyoles com Saragossa (-0,5 %) o Bilbao (-7,1 %).

Un dels delictes que més preocupa els ciutadans són els furts i els robatoris en domicilis, comerços i hostaleria. En els tres casos s'han registrat importants descensos en el primer trimestre de 2025. Baixen un -21,2 % els robatoris amb violència i intimidació i un -7,5 % els furts.

També descendix un -35,9 % els robatoris amb força en domicilis i establiments comercials. Els robatoris amb força en les vivendes es reduïxen un -36,3 % i el tràfic de drogues també baixa un -16,4 %. Baixen un 85,7 % els homicidis comesos a la ciutat, un només enfront dels set del trimestre passat.

Així ho ha manifestat Catalá durant la presa de possessió del nou comissari principal cap de la Policia Local de València, Ángel Albendín Ariza, a la qual han assistit també el regidor de Seguretat, Mobilitat i Espai Públic, Jesús Carbonell, el coordinador de Seguretat i Emergències, José Vicente Herrera, així com representants de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat com la Policia Nacional, Autonòmica, la Guàrdia Civil, la UME i comandaments de la Policia Local i membres de la corporació, entre altres.

En el seu discurs, la primera edil ha destacat la seguretat com “una de les apostes principals d'este equip de govern des de l'inici de la legislatura, fa menys de dos anys, és a dir, fer de València una ciutat més segura i este descens coincidix amb la incorporació de més de 207 nous agents a la Policia Local fa uns mesos que ja patrullen els carrers de la ciutat”.

En este sentit, María José Catalá ha afirmat que amb ells “fem un pas de gegant per a completar el mapa de la policia de barri, una de les peticions més demandes pels nostres veïns i veïnes, i per al nostre objectiu que és la seguretat a peu de carrer” i ha enumerat assoliments que han millorat la seguretat com “la creació de la USAP, la col·locació de càmeres de seguretat i la intensificació de la presència policial en els punts més conflictes”.

L'alcaldessa també ha remarcat l'impuls de la innovació tecnològica al servici de la seguretat ciutadana “com una altra de les prioritats de l'Ajuntament, un àmbit en el qual la Policia Local de València ja és pionera”. Per això, i davant nous reptes com la dana, que “ens va ensenyar que la preparació i l'anticipació són indispensables per a fer front a qualsevol emergència”, l'alcaldessa ha assenyalat els avanços del consistori en l'aplicació de la intel·ligència artificial en iniciatives com “els bessons digitals, un bot contra la violència de gènere i un projecte europeu per a la gestió de catàstrofes i protecció d'espais naturals i urbans”.

Una ‘presa de possessió operativa’ per l'apagada

Durant l'acte, l'alcaldessa ha recordat el context d'emergència causat per l'apagada del 28 d'abril en el qual Ángel Albendín va assumir la seua nova responsabilitat, fet que ha qualificat de “una presa de possessió operativa” en la qual “no va haver-hi discursos ni cerimònies, sol treball”. “Va assumir el seu treball al capdavant dels 1.700 agents amb la serenitat i l'eficàcia que donen l'experiència, la trajectòria i el coneixement de la ciutat a la qual servix i del Cos al qual pertany”, ha subratllat.

La primera edil ha qualificat la trajectòria d'Albendín d'“exemplar” que està “fonamentada en la formació, el rigor, la innovació i el servici públic i que combina coneixement tècnic, visió estratègica i una clara vocació pel servici públic”. A més, Catalá ha destacat que “està especialitzat en dos àrees essencials per a dissenyar la policia del futur: les tecnologies de la informació i comunicació i el grup de Projectes Europeus, la creació dels quals va liderar”.

D'altra banda, l'alcaldessa de València ha dedicat unes paraules a José Vicente Herrera, anterior comissari cap, en les quals li ha agraït el seu “compromís i lliurament a la ciutat”, ha destacat la seua labor com a “exemple de professionalitat” i ha esmentat moments complicats com “la dana o l'incendi de *Campanar en els quals la Policia Local de València va estar a l'altura”.

“El teu defensa d'una policia equipada i preparada per a emergències, així com la teua aposta per la formació i la modernització, han deixat una petjada inesborrable en el Cos i a la nostra ciutat. Moltes gràcies per la teua dedicació i per haver fet de València un lloc més segur”, ha manifestat Catalá.

Per part seua, Ángel Albendín, després d'agrair a la seua família, amics i companys per ser “fonamentals” en la seua vida i als quals també “els pertany este assoliment”, ha assenyalat que “el gran repte d'este càrrec i de la Policia Local és mantindre un ambient de seguretat i llibertat que permeten gaudir de la qualitat de vida que té València i que li fan estar entre les millors ciutats del món per a viure”.

Per això, Albendín ha destacat la labor diària duta a terme per tots els agents “per a dotar de seguretat a la ciutat” i a la qual ha qualificat de “constant”. Així mateix, ha apostat per “continuar buscant l'excel·lència i impulsar una policia innovadora, que use les últimes tecnologies per a previndre amenaces, conflictes i delictes i que s'adapte d'una forma eficient i ràpida a la demanda ciutadana i fer un pas més enllà del model de la policia preventiva al de la policia prospectiva, on la intel·ligència artificial presa un paper rellevant per a detectar amenaces i conflictes abans que emergisquen perquè l'èxit no està a detindre al delinqüent sinó en què no es cometa el delicte”.

Recursos multimèdia

María José Catalá
María José Catalá
Ángel Albendín