Consell Social València - Pressupost 2027 - València
El govern local informa el Consell Social de la Ciutat sobre el Pressupost Municipal 2027, que debatrà el Ple divendres que ve

• El Consell Social de la Ciutat de València és un òrgan consultiu i de participació.
26/10/2026
- “L'objectiu del projecte pressupostari presentat és garantir la qualitat i la sostenibilitat dels servicis públics que presta l'Ajuntament, aportant seguretat jurídica i estabilitat institucional”, ha subratllat l'alcaldessa
- El document, que es durà a aprovació plenària divendres que ve, manté la rebaixa d'impostos i detalla les inversions previstes “per a millorar i augmentar les dotacions públiques als barris, i per a fer front a l'emergència residencial i l'atenció social”, ha assegurat Catalá
- La sessió del Consell Social ha comptat amb les intervencions de les entitats veïnals, professionals i socials, així com dels grups polítics amb representació municipal
L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha donat compte este dilluns al Consell Social de la Ciutat dels criteris generals del pressupost per a l'any 2027, tal com establix el Reglament de participació ciutadana. Els comptes per a l'any que ve, que es duran a la sessió plenària del pròxim divendres per a l’aprovació inicial, sumen 1.361.149.384,98 euros, “un 8,8% més respecte a l'exercici anterior”, ha explicat Catalá, qui ha afegit les dades del pressupost consolidat, que inclou el sector públic local amb els organismes autònoms i les empreses municipals, i que se situa en 1.580.356.639,82 euros, un 11,7% més que en 2026, ha afegit l'alcaldessa.
El Consell Social de la Ciutat de València és un òrgan consultiu i de participació que reunix veïns, veïnes i organitzacions socials, veïnals, econòmiques i professionals per a debatre i proposar solucions sobre els temes més importants de la ciutat. S'organitza en forma d'assemblea i celebra reunions ordinàries almenys una vegada cada sis mesos. Les principals funcions que te són informar sobre l'urbanisme i els grans projectes de la ciutat, participar en la planificació estratègica i econòmica, conéixer els criteris del pressupost municipal, canalitzar propostes d'associacions i fomentar el diàleg social i la participació ciutadana.
En esta ocasió, l'assemblea ha estat informada del quart pressupost elaborat per l'actual Govern municipal “amb l'objectiu de garantir la qualitat i la sostenibilitat dels servicis públics que presta l'Ajuntament, aportant seguretat jurídica i estabilitat institucional”, ha subratllat l'alcaldessa, que ha destacat en primer lloc “la continuïtat per quart any de la baixada d'impostos i taxes municipals”. Així mateix, Catalá ha informat de les previsions de deute municipal per al 31 de desembre de 2027, que se situarà en 51,3 milions €.
Respecte al pressupost de gastos, en el cas dels derivats de les operacions corrents, és d’1.067,9 milions d'euros (un 6,8% més respecte a 2026), la qual cosa representa el 78,5% de la totalitat del pressupost de gastos i inclou el gasto de personal municipal, així com l'import destinat a finançar la prestació dels servicis públics municipals i les transferències corrents. Del pressupost per al 2027 es desprén un augment de 90 places ocupades, i s’arriba a una plantilla ocupada formada per 5.397 persones.
Altres partides que es veuen incrementades són les de cura de la Devesa-Albufera, neteja i recollida de residus o servicis socials i majors. S'inclouen iniciatives com el reforç a l'ajuda a domicili o l'extensió de les ajudes d'escoles matineres al segon cicle d'educació infantil, o les ajudes per naixement, acolliment o adopció, l'import de la qual s'amplia a 500 euros per persona. També ha destacat l'alcaldessa iniciatives noves com la posada en marxa del bo lectura per a xiquets i xiquetes, dotat amb un milió d'euros.
Les inversions
En l'apartat d'inversions, l'alcaldessa s'ha referit, en matèria de cultura, a projectes com a l’Espai Valdés, la rehabilitació del cassetonat a la Sala Daurada de la Llotja de la Seda, les obres del Palau de Montortal, el futur Auditori de Benicalap i projectes per a noves biblioteques a la Malva-rosa i Orriols, o el Centre del Còmic.
Per a la cura del medi ambient s'augmenten les partides i es destinen 69,7 milions d'euros (un increment del 20,8%). Es contemplen inversions com les obres dels trams X i XI del Jardí del Túria o la destinada a camins rurals, en el context de recuperació després de la dana, i millores de la xarxa de sanejament i abastiment. Això suposa un increment respecte a l'exercici anterior, que eren 50,3 milions d'euros. També creix el pressupost d'enllumenat.
A l'impuls de l'activitat econòmica, innovació, promoció econòmica i empresarial, comerç i turisme es destinen 46,9 milions d'euros, un 7,7% més que l'exercici anterior (entre ells, 10,2 milions en inversions per al foment d'innovació i la promoció econòmica; i 2,49 milions d'inversions en els mercats de Rojas Clemente, el Cabanyal, Mercat Central, Jerusalem i Russafa).
L'àmbit de l'Esport està dotat amb 30,8 milions d'euros, dels quals prop de huit corresponen a inversions en instal·lacions esportives, com el velòdrom Lluis Puig, el poliesportiu Benicalap, els vestuaris del camp de futbol de la Torre - Faitanar, o el poliesportiu de Sant Isidre, entre d’altres.
“Es tracta d'un document fonamentalment inversor”, ha assegurat Catalá. L'alcaldessa ha subratllat que “dels 142,46 milions d'euros del pressupost total que es destinen a vivenda i urbanisme, la major part correspon a gasto d'inversió, són 106,37 milions d'euros. Una inversió que creix un 32%, això és 25,9 milions d'euros més respecte de l'any anterior”.
“Estes són –ha conclòs- algunes de les inversions del pressupost per a l'any que ve: actuacions de recuperació amb motiu de la dana, 54,8 milions; Pla València, 5 milions (continua la reurbanització de la plaça de Sant Agustí - avinguda de l'Oest i Sant Vicent), així com avançar en el Pla de resiliència contra les onades de calor, per un import de 500.000 euros.
Finalment, l'alcaldessa s'ha centrat en les polítiques de vivenda i mobilitat: la regeneració de l'entorn de grup de vivendes Verge del Carmen - Betero, així com Mare de Déu dels Desemparats - Tendetes; les obres del Parc de Desembocadura; el projecte del soterrament de les vies de Serradora, i les partides reservades per al canal d'accés ferroviari. Juntament amb això, millora de les infraestructures de mobilitat urbana (intersecció Blasco Ibáñez-Cardenal Benlloch, carrils bici en Campos Crespo, avinguda de la Plata, Quatre Carreres, Alfahüir i passeig de l’Albereda). I, finalment, les transferències de capital a EMT per a l'adquisició de nous autobusos, i les actuacions de recuperació patrimonial.
“En definitiva –ha conclòs l'alcaldessa- el document que es duu a aprovació divendres que ve manté la rebaixa d'impostos amb un rècord en inversions per a millorar i augmentar les dotacions públiques als barris, i per a fer front a l'emergència residencial i l'atenció social”.
Les entitats socials
Després de la intervenció de l'alcaldessa, ha pres la paraula la presidenta de la Federació d'Associacions Veïnals de València, María José Broseta, qui ha destacat l'increment pressupostari, i s'ha interessat especialment per les iniciatives en matèria de vivenda. Broseta ha subratllat la importància que les rebaixes fiscals repercutisquen en les persones amb menys recursos, i ha instat a “recuperar com a vivendes els apartaments turístics il·legals”.
Per part de l'Associació de Comerços València Centre ha pres la paraula Borja Ávila, president al seu torn de la Comissió de Comerç de Cambra València, qui ha “agraït a l'ajuntament per haver augmentat la partida pressupostària per a la partida de comerç”, encara que ha subratllat que es tracta d'un “sector totalment infrafinançat en comparació amb tot el que aportem per a la ciutat”. Ávila també ha demanat el suport de la corporació de cara al relleu generacional en el sector.
Seguidament, ha intervingut Fernando Móner, president del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana (CES CV), que ha elogiat la política general del govern local i ha demanat la continuïtat, “atés l’alt nivell d'execució pressupostària, la baixada del deute, i tot això, amb una baixada dels impostos”.
Els grups polítics municipals
Finalment, la sessió ha permés escoltar les intervencions dels representants dels grups polítics municipals. En primer lloc, la regidora Maite Ibáñez, del Grup Municipal Socialista, ha denunciat que els pressupostos presentats “no incorporen cap projecte nou: quatre anys després es pot dir que no hi ha un projecte que recorde cap avançament”, i ha assenyalat com a exemple “que no s'ha avançat amb la plaça de l'Ajuntament o les quantitats ridícules que s'estan destinant a obres molt importants per a la ciutat com és el Parc de Desembocadura”.
Del Grup Municipal Compromís, la regidora Eva Coscollá, s'ha manifestat en semblants termes, i ha lamentat que “si es comparen les presentacions dels pressupostos del 2026 i del 2027 que ens han aportat en la documentació, costa identificar si estem parlant del 2026 o del 2027”. “Falten projectes nous, i molts dels quals apareixen venen d'anys anteriors i continuen sense convertir-se en realitat”, ha assegurat la regidora, qui ha assenyalat com a exemple la previsió per al Servici de Vivenda de 2026, que era de 36,6 milions d'euros, “però segons les dades d'execució a 30 de setembre, només s'ha executat un 10,6%”.
Finalment, la regidora d'Hisenda, María José Ferrer San Segundo, ha posat en valor que “este és el major pressupost de la història i que són quatre anys, quatre pressupostos i quatre anys ratificant les dades. Perquè allò important –ha assegurat- és executar, baixar els impostos i, a més, aconseguir reduir el deute com l'estem reduint ara”. A més, la delegada ha negat les crítiques sobre els volums d'inversions, i ha subratllat que “les inversions previstes arriben als 278,9 milions d'euros”.
Notícies relacionades
-
El govern local informa el Consell Social de la Ciutat sobre el Pressupost Municipal 2027, que debatrà el Ple divendres que ve

-
La Junta de Govern aprova el projecte de Pressupost Consolidat per a 2027, que arriba als 1.580,35 milions d'euros

-
Ferrer San Segundo: “La rebaixa fiscal ha suposat un estalvi de 200 milions d'euros per als valencians”

-
L’Ajuntament de València tanca el mes de maig amb “rècord d’inversió”

-
Ferrer San Segundo: “El govern de María José Catalá dobla en el primer quadrimestre la inversió executada en el mandat anterior”

-
València recupera quasi set milions d'euros en inspeccions tributàries en 2025

-
La corporació aprova la liquidació del Pressupost Municipal de 2025 “amb més de 200 milions d'euros en execució d'inversions”

-
Ferrer San Segundo: “València començarà a notificar el ‘basurazo’ de Sánchez durant cinc mesos a partir d'abril”


