S'està cercant, espereu....

Estàs en: ACTUALITAT

Carril bus avinguda Blasco Ibáñez - València

Carril bus avinguda Blasco Ibáñez

Tornar

València no segregarà el carril bus en Blasco Ibáñez que quedarà delimitat amb marques viàries i prioritat semafòrica

• Ple de l'Ajuntament

26/06/2025

  • El Ple aprova esta proposta, “després d'escoltar les associacions veïnals que rebutjaven un ‘carril bus exprés’ que suposaria la desaparició de més de 1.000 places d'aparcament i l'eliminació de parades de l'EMT”
  • L'Hemicicle també acorda que “es realitzaran les actuacions necessàries davant el MITMA perquè els canvis no impliquen la pèrdua de fons associats al projecte inicial”

El carril bus de l'avinguda de Blasco Ibáñez comprés entre l'avinguda d'Aragó i el carrer de Doctor Manuel Candela no se segregarà. Se senyalitzarà amb marques vials i un sistema de prioritat semafòrica, “segons s’ha acordat amb les entitats veïnals de la zona i amb els requisits necessaris per a no perdre els fons europeus”.

Així ho ha aprovat hui el Ple, amb els vots de l’equip de govern i a instàncies del regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, contempla que l'Ajuntament realitzarà “les actuacions necessàries davant el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (MITMA) per a tractar de garantir que els canvis del projecte inicial no suposen pèrdua dels fons europeus associats a esta actuació i que tampoc afecten el paquet de finançament en el qual esta s'emmarcava”.

Abans d'iniciar-se el debat polític de la proposta del govern, des del públic i en representació de l'Associació de Veïns de la plaça d'Hondures, ha intervingut Pilar Page Martín. Ha explicat els motius pels quals 6 associacions veïnals de la zona afectada per este acord s'han oposat a la implementació del Carril Bus Ràpid Transit (BRT), “una actuació que suposava pèrdua d'aparcaments, generava incomoditats per a les persones usuàries de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) i perpetuava el problema de seguretat viària ocasionat pel carril bici que circula per la cera”.

Des de la bancada, la regidora socialista María Pérez ha qüestionat “el perquè d'abordar este acord en el Ple, ja que l'equip de govern no requereix el suport de l'oposició per a reformular el projecte inicial”, i ha presentat una moció alternativa en què el PSPV-PSOE València, “després de reunir-se i compartir la preocupació de les associacions veïnals, defén una intervenció amb consens i sensatesa econòmica per a no perdre ni un euro dels fons europeus”. “El que ha de fer el govern municipal és reunir-se amb el MITMA i buscar una solució compartida i viable”, ha afirmat l'edil.

En la mateixa línia s'ha manifestat el regidor de Compromís Giuseppe Grezzi, qui ha lamentat que “l'executiu no haja impulsat un procés participatiu per a desenrotllar el projecte del ‘carril bus exprés’ i que justifique els canvis amb les reivindicacions veïnals mentre en altres zones no escolta a la ciutadania”. En representació del seu grup ha presentat una esmena d'addició a la proposta de l'executiu “per a impulsar, mitjançant el diàleg, la creació d'una zona verda d'aparcament al voltant de Blasco Ibáñez”.

El regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, “segur que si tots els grups polítics van junts, amb el suport de la ciutadania, s'entendran els motius d'este canvi”, ha explicat que “la raó d'abordar el tema en l'Hemicicle ha sigut la d'intentar arribar a un acord per a reformular el projecte i mostrar coherència i consens a l'hora de justificar el canvi davant el ministeri.

“Amb este acord s'impulsa “la reformulació del projecte inicial d'un carril bus exprés que suposava la desaparició de més de 1.000 places d'aparcament i l'eliminació de parades de l'EMT”, ha conclòs.

Taxa turística

En el Ple també s'ha debatut una moció relacionada amb la taxa turística, que Compromís ha sol·licitat que es recupere “perquè el pagament pels servicis que rep el turista no les pague el veïnat”. “Es tracta d'una mesura justa de sentit comú, de responsabilitat institucional” ha defés el regidor Pere Fuset. “Podríem invertir eixos ingressos als barris que patixen la saturació turística i garantir que València siga habitable per a la seua ciutadania i que la relació entre el turisme i la ciutat siga justa i equilibrada”, ha afirmat.

La proposta ha comptat amb el suport pel grup socialista, “perquè -tal com ha explicat el regidor Javier Mateo- València podria duplicar, triplicar i fins i tot multiplicar per cinc pressupostos de molts servicis dels qui viuen a la ciutat tot l'any”. “També es podrien reasfaltar fins a dotze vegades la gran via, és una qüestió de prioritats”, ha ironitzat, després de qüestionar que cada dia que no s'aplica la taxa s'obliga els veïns i veïnes a sufragar els servicis que gaudixen els turistes”.

En nom de l'equip de govern, la regidora de Turisme, Paula Llobet, ha preguntat què significa recuperar la taxa turística si mai ha existit, ja que l'anterior equip de govern va ser incapaç de posar en marxa”. “Lliçons cap en matèria de turisme”, ha afirmat Llobet, que ha recordat que “el primer pla estratègic de turisme ho ha aprovat l'actual executiu local”. “Sense dades és difícil prendre decisions sense rigor, nosaltres estem en això i apliquem multes dissuasives”, ha indicat en al·lusió a mesures adoptades per la corporació actual per a, per exemple, frenar els apartaments turístics.

D'altra banda, també s'ha debatut dos proposta defeses pel portaveu del Grup Socialista, Borja Sanjuan. Una en matèria de vivenda “per a adoptar mesures feia una política pública de vivenda ambiciosa, justa i estructural”, i una altra per a sol·licitar “el cessament de la regidora Cecilia Herrero “pels greus fets que se li imputen en l'acte de procediment abreujat del Jutjat d'Instrucció número 15 de València.

Recursos multimèdia