Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Nuevo proyecto Pérez Galdós - València

Vés enrere Nuevo proyecto Pérez Galdós

Volver

El govern anuncia un nou projecte per a Pérez Galdós després d'un estudi que advertix que “la proposta del Rialto col·lapsaria la via tot el dia”

• Es planteja 2 carrils per a vehicle privat més un carril per a bus segregat

02/11/2023

  • Un estudi del trànsit assegura que l'opció prevista per l'anterior govern d'1 carril per a vehicle privat + 1 carril per a bus segregat eliminant el pas inferior suposaria que “la via funcionaria congestionada durant pràcticament tot el dia”
  • La nova proposta de l'actual govern es basa en la recomanació de l'estudi i planteja 2 carrils per a vehicle privat + 1 carril per a bus segregat eliminant el pas inferior perquè l'estudi assegura que amb este projecte “la via funcionaria amb un nivell de servici similar al que té actualment

 El govern municipal ha canviat el projecte ideat per l'anterior govern per a remodelar l'avinguda Pérez Galdós, després dels resultats d'un estudi que advertix que tancar el túnel i optar per dos carrils (1 per al vehicle privat i 1 de bus) “haguera congestionat el trànsit en l'avinguda durant tot el dia”, mentre la proposta de l'actual govern “seria similar a la situació actual amb el túnel obert, però amb la particularitat que el túnel s'elimina, tenint en compte que la situació actual ja suposa la reducció d'1 carril de vehicle privat per sentit respecte a la situació inicial”.

El regidor de Mobilitat i Seguretat Ciutadana, Jesús Carbonell, ha donat a conéixer este dijous el projecte amb el qual ja es treballa per a remodelar esta avinguda de dos quilòmetres de la ciutat, basat en un estudi previ del trànsit que simula totes les opcions. Carbonell ha donat a conéixer el projecte, acompanyat per la cap del Servici Municipal de Trànsit, Ruth López, i per la directora general de Mobilitat, Elena Ayllón. Al final, ha explicat l'edil, la proposta plantejada pel govern municipal diferix de la proposta de l'anterior govern perquè guanya 1 carril més per sentit per al vehicle particular amb una planta viària de 2 carrils + 1 de bus/taxi per sentit. Al seu torn s'establix un carril bici unidireccional en cada sentit de la via i es tanca el túnel. L'estudi ha sigut elaborat per personal tècnic municipal amb el suport de l'empresa Etra, i ha permés elaborar un projecte que “complix amb els requisits per a mantindre els 10 milions d'ajudes de la UE, i que es podria acabar en termini, malgrat el retard acumulat per l'anterior govern que posava en perill la pèrdua de la subvenció”, ha assegurat el regidor Carbonell.

El delegat de Mobilitat ha assenyalat que “el nou projecte que plantegem compleix diverses premisses que ens marquem: no perdre els fons europeus, renaturalitzar l'avinguda de Pérez Galdós; deixant una secció de via similar a altres rondes de la ciutat; i, sobretot, no perjudicar el trànsit de la ciutat en el seu conjunt. Tot això incloent també carril bici”. L'estudi va ser encarregat el mes d'agost i ara s'han conegut els resultats, que recomanen l'opció que ara proposa l'actual govern com la millor, ja que no col·lapsa l'avinguda. L'estudi realitza una simulació i anàlisi de trànsit al servici de mobilitat per tal d'avaluar la repercussió en el trànsit motoritzat de les diferents opcions de planta viària tant en l'avinguda com als carrers adjacents mitjançant el model AIMSUN.

Opció del govern del Rialto

L'estudi del trànsit recorda que l'opció prevista per l'anterior govern municipal d'1 carril per a vehicle privat + 1 carril per a bus segregat eliminant el pas inferior provocaria que “la via funcionaria congestionada durant pràcticament tot el dia”. Afirma l'estudi que amb esta opció de supressió del pas inferior i la transformació de les avingudes de Pérez Galdós-Giorgeta en un eix de dos sentits de circulació en tots els seus trams amb una configuració d'1 carril per al trànsit a motor i 1 carril bus segregat, implicaria una important reducció del trànsit actual d'esta via, xifrada en un -26%, si bé comportaria importants increments de trànsit en la Gran Via Ferran el Catòlic (+14%) que passaria a tindre un nivell de servici C i en Ángel Guimerá (+13,2%) que empitjora el nivell de servici actual, sense arribar a superar la seua capacitat.

S'observen també demores importants (majors a 90 segons) en alguns trams de l'eix i principalment en algunes vies que accedixen a ell i el temps de recorregut del vehicle s'incrementa fins a 7,5 minuts sentit Petxina i fins a 10 minuts sentit al pas elevat de Giorgeta. Una de les conseqüències del projecte és que la supressió del gir cap al carrer Linares modifica els itineraris, i es deixa d'utilitzar l'avinguda Pérez Galdós-Giorgeta per a dirigir-se cap a la A-3 des del costat este de la ciutat.

Opció del govern Catalá

Per la seua banda, la nova proposta de l'actual govern es basa en la recomanació de l'estudi i planteja 2 carrils per a vehicle privat + 1 carril per a bus segregat eliminant el pas inferior, perquè l'estudi assegura que amb este projecte “la via funcionaria amb un nivell de servici similar al que té actualment”. Este escenari implica una molt xicoteta reducció de la capacitat del trànsit actual, xifrada en un -2,6%. S'incrementa la intensitat en la Gran Via (+4,6%), que no modifica el seu nivell de servici, i s'incrementa la intensitat en Ángel Guimerá (+13,2%) que empitjora el nivell de servici actual, sense arribar a superar la seua capacitat. S'incrementa la intensitat en l'avinguda Ausias March (+1,7%) que no modifica el nivell de servici.

Este projecte preveu un carril bici unidireccional (un a cada costat de l'avinguda), segregat de 1,5 metres d'amplària. S'habilitaran un espai central de tanca i arbratge, de 2 metres, i les voreres tindrà unes dimensions de 3,6 metres. Tant en els costats com en l'espai central es preveu que hi haja arbratge.

El model presenta en general variacions d'intensitat en totes les vies molt xicotetes. En els eixos en els quals més augmenta la intensitat hi ha capacitat suficient perquè no es generen situacions conflictives. El temps de recorregut del vehicle, al voltant de 4 minuts, també presenta valors molt similars respecte a la situació actual, no observant-se millores ni empitjoraments significatius.

“El que nosaltres plantegem –ha subratllat Carbonell- és mantindre mateix nombre de carrils de vehicle privat actual i l'eliminació del túnel, que és la principal reivindicació del veïnat. I tot això sense perjudicar el trànsit de la resta de la ciutat”. El regidor ha explicat que “el projecte del Rialto contemplava una reducció del trànsit en l'avinguda del 26%, però esta reducció es reconduiria per les vies confrontants, i les abocaria a un col·lapse”. “De fet –ha afegit- Ferran el Catòlic recolliria un increment del 14% del trànsit”. Quant als temps, Carbonell ha explicat que el projecte de l'anterior govern preveia “uns 10 minuts en un sentit i 7 en un altre, que duplica respecte a la nostra proposta, que preveu 4 minuts”. “I en el consum de combustible –ha continuat- també hi ha diferències, atés que si amb l'anterior projecte es podria arribar als 0,73 litres, amb la nostra proposta el consum baixa als 0,41 o 0,42 litres de combustible”.

“En definitiva –ha conclòs el regidor- amb la nostra proposta podem eliminar el túnel, mantindre dos carrils en superfície, implementar el carril bici, i aconseguir un consens entre necessitats dels veïns de la via i de la ciutat en el seu conjunt; podrem generar permeabilitat i interseccions en superfície, segregar el carril bus, donar continuïtat a la xarxa de carrils bici i que la secció viària siga coherent amb la resta de vies de la ronda del seu nivell”. “El projecte que va plantejar l'anterior govern reduïa al mínim l'espai per al vehicle privat a motor, però en este nou projecte l'avinguda Pérez Galdós malgrat tancar el túnel tindrà un servici molt similar al que té actualment”, ha conclòs el regidor.

Recursos multimedia

Jesús Carbonell
Jesús Carbonell (2)