Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Incremento personal Servicios Sociales - València

Vés enrere Incremento personal Servicios Sociales

Volver

Benestar Social incorporarà més de 330 professionals en els pròxims quatre anys i crea un nou Servici de Salut Mental

La regidora de Servicis Socials, Isabel Lozano, ha destacat l'increment pressupostari dedicat a l'atenció social, que ha crescut un 64% des de 2015

• L'objectiu és que totes les persones puguen tindre les opcions per a desenvolupar-se amb els seus drets garantits

07/07/2022

El personal dels Servicis Socials Municipals es veurà reforçat amb un total de 331 professionals més durant els pròxims quatre anys, en el marc de l'aplicació de la Llei de Servicis Socials Inclusius. La regidora de Servicis Socials, Isabel Lozano, ha donat a conéixer este dijous les novetats que es deriven de l'aplicació del contracte-programa signat entre l'Ajuntament i la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, que amplia les competències assistencials de l'Ajuntament i preveu un increment pressupostari per a desenvolupar els programes pertinents.

 

En termes generals, l'aplicació del contracte-programa a la ciutat de València es traduirà, en primer lloc, en un augment de personal de 168 professionals més, amb el que el total arribarà als 451 especialistes en els servicis socials municipals d'atenció primària bàsica. En segon lloc, es preveu augmentar en 111 professionals el personal dedicat a l'atenció primària específica: 23 persones per als Equips d'intervenció amb la infància i l'adolescència (EEIIA) i 88 més per al nou servici previst d'atenció a persones amb problemes crònics de malaltia mental (SASEM). A això se sumaran altres incorporacions de diferents programes d'atenció social que també contemplen un increment de recursos i de personal.

El contracte-programa és l'eina administrativa que determina la col·laboració interadministrativa i financera en matèria de servicis socials durant un període de quatre anys, en funció de la Llei de Servicis Socials, i que establix tant els objectius i indicadors dels servicis, com el finançament i els mecanismes d'avaluació. Va ser signat al novembre de 2021 i ja ha permés algunes incorporacions de personal. En termes generals, esta col·laboració es traduix en un augment “molt significatiu” dels recursos econòmics i del personal dirigit a l'atenció social a la ciutat, tal com ha explicat Isabel Lozano, qui ha expressat la seua “satisfacció”, i ha recordat que la normativa valenciana “és una de les més avançades, i un referent espanyol i europeu”.

SASEM: Atenció a persones amb malaltia mental de 18 a 65 anys

La principal novetat que ha anunciat Lozano és la posada en marxa del Servici d'Atenció a persones amb problemes crònics de salut mental, SASEM, que estarà dirigit a persones de 18 a 65 anys d'edat. Un total de 88 professionals donaran cobertura a este nou servici, entre psicòlegs i psicòlogues, educadors socials i personal tècnic d'integració social, “un equip multidiscipinar coordinat amb les unitats de Salut Mental de la Conselleria de Sanitat, que oferirà atenció amb un enfocament integral i centrat en la recuperació de la persona des del seu entorn personal i comunitari”, tal com ha explicat la regidora Lozano.

Dos equips integrats per 12 persones cadascun començaran a treballar en este servici en 2023, i els sis equips restants s'incorporaran en 2024, segons les previsions de la Regidoria. Tots ells realitzaran, tal com ha subratllat Lozano, treball “a peu de carrer” en coordinació amb la Conselleria i amb les entitats que treballen en este àmbit. Tal com ha explicat la regidora, “l'objectiu és aconseguir que esta població, que té cada vegada major visibilitat, no es quede despenjada del sistema de salut, i puga ser recuperada per a la comunitat i tindre una projecte formatiu, laboral i de vida”. Dels huit equips previstos, sis actuaran a la ciutat, i els altres dos, als pobles de València.

L'atenció mental és una de les dos àrees de l'atenció social especialitzada. L'altra és la intervenció amb la infància i l'adolescència en situació de vulnerabilitat o desprotecció que, tal com ha assegurat Isabel Lozano, “és fonamental per a evitar repetir el cicle de pobresa i de pèrdua d'oportunitats”- En este cas, l'increment serà de 23 persones, atés que de les sis que presten actualment servicis en esta àrea es preveu arribar als 29 professionals especialitzats.

Una central de telefonades

Altra de les novetats del programa és la posada en marxa d'una central de telefonades, que permetrà millorar la comunicació de la ciutadania amb els servicis socials, i que estarà atesa per cinc persones. A més s'incrementarà també en cinc línies de telèfon més cada centre municipal de servicis socials de la ciutat “per a evitar que la ciutadania no siga atesa quan ho necessita”.

Les previsions de la Llei de Servicis Socials Inclusius preveuen unes determinades ràtios de personal segons la població i n’establix els mecanismes de finançament. En el cas de l'atenció primària bàsica, la plantilla actual és de 283 persones, per la qual cosa per a complir amb les previsions normatives (451 persones) s'incorporaran 168 nous professionals en el marc de quatre anys. La regidora Isabel Lozano ha recordat que enguany entrarà en funcionament el nou Centre de Servicis Socials del Cabanyal, i que en 2024 estaran enllestits els nous centres de Russafa i de Benicalap.

I, juntament amb tot això, i a banda del contracte-programa amb la Conselleria, la regidora ha assenyalat l'augment de personal previst per l'Equip de Govern per a les unitats centrals del Servici de Benestar Social, que serà de 23 professionals més (per a les àrees com a discapacitat o atenció a l'exclusió, o per a l'equip de suport transversal, el de major dotació, amb 10 persones). I, així mateix, per als Itineraris d'inserció social i laboral dels programes europeus, l'increment de personal serà de 52 més, és a dir, tres professionals nous a cada centre durant tres anys. Estos programes europeus estan lligats a la Renda Valenciana d'Inclusió, i van dirigits a acompanyar les persones usuàries en els seus processos d'integració social, personal i laboral.

La regidora ha conclòs la seua intervenció amb una comparativa sobre l'evolució dels recursos financers que l'Ajuntament dedica a l'atenció social que, des de l'any 2015, han crescut en un 64%, en passar dels 33,3 milions d'euros d'eixe any als 54,9 milions de l'exercici en curs, 2022. Atés que les previsions de personal anunciades se sustenten en el suport econòmic de la Conselleria, Lozano ha destacat també el finançament autonòmic per als programes municipals, que mostra un increment encara major, en passar de 1,3 milions d'euros en 2016 a 11,4 en 2022, és a dir, un augment del 875%.

La regidora Isabel Lozano ha agraït “la labor i l'esforç” de tot el personal municipal dels servicis de Benestar i Integració Social, així com de l'àrea de Personal i del Servici Econòmic-Pressupostari “pel seu compromís en la posada en marxa d'estes iniciatives i en la millora dels servicis a la ciutadania”.

Finalment, Lozano ha conclòs assegurant que “està demostrat el compromís clar del govern municipal amb les polítiques socials, que es concreta en recursos pressupostaris efectius”. “L'objectiu d'estes accions –ha finalitzat- és que totes les persones puguen tindre les opcions per a desenvolupar-se, amb els seus drets garantits, i que no hagen d'estar condemnades a viure en l'exclusió per falta d'inversions profundes i realment transformadores”.

Recursos multimedia

Isabel Lozano