Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Desbloqueo usos tinglados Puerto de València - València

Vés enrere Desbloqueo usos tinglados Puerto de València

Volver

El Ple desbloqueja els usos dels coberts del Port, que permetrà l'ampliació de la Marina d'Empreses

La Corporació ha aprovat també una moció dirigida al Govern Central i a Renfe en la qual es reclamen millores en el servici de l'AVE i de Rodalies

• La correcció d'errors del catàleg de Béns i Espais Protegits que afecta els coberts ha tingut el suport de la pràctica totalitat de l'Hemicicle

23/02/2023

El Ple de l'Ajuntament ha corregit este divendres les normes de protecció dels coberts 2, 4 i 5 del Port, la qual cosa permetrà desbloquejar l'ús d'estos espais per al desenvolupament d'iniciatives innovadores. La discordança en la protecció establida pel govern anterior per a estes edificacions no permetia aclarir els usos previstos, per la qual cosa la Corporació ha acordat a través d’una moció, garantir que el govern municipal “continuarà procedint, amb la màxima urgència, al desbloqueig de l'ús dels Coberts 4 i 5”. Este acord suposa l'inici de la solució al problema que impedia la posada en marxa de projectes de dinamització econòmica com l'ampliació de la llançadora denominada Marina d'Empreses, a la Marina de València.
 

Tal com s'explica en el text aprovat pel ple, la situació de col·lapse i bloqueig dels usos previstos dels coberts és “conseqüència de decisions contradictòries preses per l'anterior govern municipal en 2014 i 2015 sobre la protecció” d'estes edificacions. L'alcalde, Joan Ribó, ha recordat que el govern del PP va establir la protecció dels coberts 2, 4 i 5 de la Marina de València en el Catàleg Estructural de Béns i Espais Protegits de València, però amb diferents tipus de protecció per a cada cobert. Esta contradicció és la raó amb la qual s’ha topat la iniciativa denominada Marina d'Empreses, impulsada per l'empresari valencià Juan Roig, per a la seua ampliació, perquè els usos aprovats per al cobert 4 (catalogat com a Bé de Rellevància Local –BRL- per tractar-se d'una edificació amb elements d'estil modernista) no inclouen les actuacions previstes. “I ara ens toca reparar eixe despropòsit”, ha explicat Ribó i “continuar procedint amb la màxima urgència al desbloqueig de l'ús dels coberts 4 i 5”, tal com s'assenyala en la moció aprovada pel Ple.

La correcció d'errors del Catàleg Estructural de Béns i Espais Protegits de València ha comptat amb el suport de la pràctica totalitat de l'Hemicicle. Han votat a favor els partits de Govern (Compromís i PSPV), i els grups Popular i Ciutadans; mentre que Vox s'ha abstingut. No obstant això, després d'aprovar esta correcció d'errors, el Plenari ha aprovat (encara que en este cas amb el vot en contra de tota l'oposició) la proposta d'acord plantejada pel govern municipal, com a alternativa a dos propostes que havien presentat els grups Popular i Ciutadans sobre la Marina de València.

La moció del Grup Popular plantejava “el desbloqueig immediat i una solució d'urgència a l'ampliació de les instal·lacions de la Marina d'Empreses”, mentre que la moció de Ciutadans proposava “la paralització del procediment d'adjudicació per a la constitució d'un dret real de superfície sobre l'edifici dels Docks, amb destinació a la instal·lació d'un Centre de Processament Electrònic de Dades, fins que se solucionen els dubtes legals manifestats per l'APV sobre la compatibilitat de l'ús pretés amb el que es disposa en l'article 44.1 del text refós de la Llei de ports de l'Estat i de la marina mercant, així com fins que la Direcció General de Patrimoni done suport a la decisió municipal de declarar l'immoble com BRL”.

Tant la portaveu del Grup Popular, María José Catalá, com el portaveu de Ciutadans, Fernando Giner, han acusat el Govern Municipal de “generar inseguretat jurídica en l'ecosistema emprenedor de la ciutat”. A més, tots dos, igual que el regidor de Vox Vicente Montáñez, han rebutjat la instal·lació d'un centre de dades en l'edifici dels Docks, per entendre que no es tracta d'una activitat apropiada per a l'entorn, i han instat l'alcalde a esperar que s'aclarisca la situació de protecció de l'immoble. En el cas de Ciutadans, el seu portaveu ha instat a més l'alcalde a fer que la ciutat retorne al Port el cobert número 4.

Joan Ribó ha replicat, recordant que un centre de dades “és un espai d'emmagatzematge i tractament de dades i aplicacions que utilitzen empreses, administracions i particulars per als seus processos de negoci”, i ha defensat la seua importància estratègica, “que comporta una atracció d'inversions d'empreses i organitzacions que necessiten allotjar les seues dades i aplicacions informàtiques, la qual cosa suposarà la creació de centenars de llocs de treball altament especialitzats”, ha afegit. L'alcalde ha reiterat el “suport del govern municipal al desenvolupament tecnològic en temes com ara la connexió de dades en alta velocitat, la intel·ligència artificial, l’anàlisi de dades, o les sinergies amb els sistemes d'innovació amb la Marina, la qual cosa redundarà també en la millora de la qualitat de vida ciutadana, que es deriva d'un millor accés a aplicacions i servicis en línia d'educació, sanitat, oci…”, ha assegurat.

Quant als Docks, la moció aprovada recull el compromís de “respectar les normes de protecció que va indicar la Direcció General de Patrimoni, tal com està especificat en els plecs de condicions del procés d'adjudicació”. En este context, l'alcalde ha ironitzat sobre les crítiques de l'oposició respecte a la protecció patrimonial de l'edifici, recordant que en temps de govern anteriors, l'immoble era utilitzat com a discoteca. I ha conclòs, qüestionant davant tota la Corporació per quina raó és un problema que València faça este ús d'una edificació patrimonial, mentre que en altres ciutats, com Madrid, Barcelona, Vigo, Cartagena o, més pròximes com Alacant o Gandia, sí que s'utilitzen immobles protegits per a esta mena d'activitats.

L'AVE Madrid-València i Rodalies

Durant la sessió plenària, la Corporació Local ha acordat també instar el Govern d'Espanya “a estudiar totes les fórmules que siguen necessàries perquè, durant les obres d'ampliació de l'Estació d'Atocha i del baixador de Méndez Álvaro, es garantisca la millor prestació del servici de l'AVE que connecta València amb Madrid tant en esta estació com la de Chamartin”. Així s'establix en la moció que ha aprovat el Ple este divendres, com a alternativa a la proposta d'acord inicial que havia presentat el Grup Popular sobre este mateix assumpte.

Tots els grups del Ple, excepte Vox, que s'ha abstingut, han donat suport a la moció del Govern, que han defensat la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament i Renovació Urbana, Sandra Gómez, i el regidor de Mobilitat Sostenible, Giuseppe Grezzi. L'acord del Ple inclou també una apel·lació “al Govern d'Espanya, ADIF i Renfe a adoptar, amb caràcter urgent, totes les mesures necessàries per a millorar la qualitat del servici de Rodalies de València i, en concret, a incrementar l'oferta del nombre d'unitats i les freqüències”. Així mateix, l'Ajuntament de València reclama de l'executiu central que “accelere els plans, projectes i inversions per a avançar molt més ràpidament en la construcció del corredor Mediterrani, una infraestructura fonamental –subratlla l'acord- per a articular el transport de bens i persones entre regions i cap a Europa”. L'acord serà traslladat a totes les administracions implicades, així a com als partits polítics amb presència parlamentària, i la resta d'Institucions estatals i autonòmiques.

Finalment, la Corporació ha rebutjat tres mocions presentades pel Grup Vox tres mocions presentades pel grup Vox sobre aparcament per a residents a la ciutat, sobre ocupació de vivendes i edificis de titularitat municipal, i una altra sobre el barri de la Malva-rosa.

Recursos multimedia

Ver álbum completo en Flickr