Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Balance limpieza fallas 2024 - València

Vés enrere Balance limpieza fallas 2024

Volver

Els servicis de neteja municipals arrepleguen 8.000 tones de residus en Falles

• Servicis municipals desplegats en la Cremà de 2024 en la plaça de l'Ajuntament.

20/03/2024

• Del 12 al 19 de març de 2023 es van recollir 7.537 tones

• La Nit de la Cremà genera 2.100 tones de cendres i arena a València

• La inspecció en les parades de masses fregides se salda amb 1.002 inspeccions, 666 anàlisis i 142 requeriments de canvi d'oli

• L'Ajuntament va disposar de 4.400 tanques per als vianants, 400 d'obra i 20.000 brides per a la protecció de monuments i organització d'actes fallers

Els servicis municipals de neteja i les contractes municipals han arreplegat un total de 8.000 tones de residus des del 12 al 19 de març, la qual cosa ha suposat un important increment, ja que en 2023 les tones arreplegades van ser 7.537. Quant a les diferents fraccions, es van depositar 5.537 tones en el contenidor gris, la qual cosa va suposar un creixement d'un 2% respecte a l'any anterior. La recollida d'andròmines i estris (207 tones) ha crescut un 53% i la d'orgànica (938 tones), ha augmentat un 11%. Respecte al contenidor blau (paper i cartó), s'han depositat este any 514 tones, un 9% més que en 2023, mentres que el reciclatge de vidre ha augmentat un 14%, en superar les 352 tones depositades en el contenidor verd.

En la Nit de la Cremà, que va comptar amb un ampli dispositiu especial perquè la ciutat quedara neta de cendres i restes dels monuments fallers, es van arreplegar un total de 2.100 tones de cendra i residus, tal com ha destacat el regidor responsable, Carlos Mundina.

Increment del pressupost de neteja

Per a les Falles de 2024, tal com va detallar este dimecres Carlos Mundina, a manera de balanç, l'Ajuntament de València va promoure l'augment d'un 41% del pressupost de neteja, l'increment d'un 71% de les jornades de personal mobilitzat i la pujada d'un 44% en els dies de maquinària en el dispositiu especial de neteja i recollida de residus, respecte a 2023. El pressupost total destinat per a això va ser de 2.735.500 euros. Tot això va vindre a més acompanyat d'una campanya de difusió amb un lema vinculat a la Capitalitat Verda Europea: "Amb tu, estes falles, València més neta, més verda".

Els servicis municipals s'han adaptat a les necessitats de la ciutat i per això el desplegament dels efectius de neteja s'ha executat en tres fases: Prefalles (del 8 al 14 de març), Falles (del 15 al 19) i Posfalles, que ha arrancat este dimecres i conclou el dissabte 23 de març. Al seu torn, els operaris s'han repartit al llarg de les 24 hores del dia en torns matinals, vespertins i nocturns. En els dies forts, prop de 1.900 persones han participat en l'operatiu de neteja a la ciutat en els tres torns. “S'han deixat la pell intentant que la ciutat tornara a la normalitat”, ha ressaltat el regidor respecte al personal desplegat.

Recursos tècnics al carrer

Julia Climent, regidora responsable de l'Àrea de Patrimoni, Recursos Humans i Tècnics de l'Ajuntament de València, ha donat compte este dimecres dels mitjans tècnics i humans disposats al carrer. Així, entre els recursos logístics ha destacat “les 4.400 tanques per als vianants, la qual cosa suposen uns 11 quilòmetres de tanques; l'increment en dos quilòmetres, amb 1.700 tanques, dels dos recorreguts de l'Ofrena; unes 400 tanques d'obra de tres metres de llarg amb potes de formigó, per als castells i la protecció d'edificis patrimonials”. Com a dada curiosa, Climent ha ressaltat les 20.000 brides ocupades per als treballs d'unió de les tanques, que s'aniran retirant dels carrers i barris de la ciutat de manera progressiva.

A més de les 270 tones d'arena usades per als actes pirotècnics i les 1.700 plaques de trànsit repartides entre les comissions falleres, la regidora ha ressaltat “el reforç en la il•luminació en els principals punts i recorreguts de la festa”. El desmuntatge de la gàbia de la mascletà en la plaça de l’Ajuntament s'iniciarà a partir del dilluns 25 i durarà uns tres dies.

Inspeccions sanitàries

Quant a les inspeccions en llocs de carrer de venda de masses fregides, el regidor José Gosálbez ha ressenyat este dimecres les grans xifres de les inspeccions dutes a terme pel personal municipal de la Regidoria de Sanitat i Consum, centrades “en la qualitat de l'aigua de consum humà i l'oli emprat en les xurreries” i l'exigència de tindre visibles les llistes de preus.

Huit inspectors, en col•laboració amb agents de la Policia Local, han visitat 158 barres falleres (136 de comissions falleres i 22 d'establiments hostalers) i han detectat 26 deficiències, que se saldaran “amb la proposta de sanció en els pròxims dies”, ha afegit Gosálbez. Els funcionaris municipals de Sanitat i Consum han executat enguany un total de 1.002 inspeccions, un 31% més que en 2023; i 666 anàlisis, que van concloure amb 142 requeriments de canvis d'oli.

Recursos multimedia

José Gosálbez
Julia Climent
Carlos Mundina