Propostes de Bici davant COVID19

dijous, 16 abril, 2020

En estos moments d'alarma sanitària podem utilitzar, una vegada més, els beneficis de la bicicleta per a solucionar els problemes que l'estat d'alarma requereix.

Després de la declaració de l'estat d'alarma, en tota Espanya i concretament a València, s'ha produït una reducció històrica dels desplaçaments. Les dades de març són tan insòlites com les mesures de confinament que s'han implantat. 
En esta gràfica podem veure el nivell de responsabilitat dels ciclistes i la reducció d'ús en els principals carrils bici de la ciutat abans i després del Rd d'estat d'alarma, durant el mes de març. El punt amb major reducció ha sigut en Av. Els Tarongers del -97,4% però tots els mostrats tenen una reducció superior al - 83%.

En referència a la reducció de desplaçaments de vehicles a motor, la reducció en vies principals de la ciutat respecte a la primera setmana de març de 2020 ha sigut de mitjana del - 76,5% respecte a les dues últimes setmanes de març.

Des del 14 d'abril, ha començant el procés de tornada a la normalitat per a alguns treballs, només per a alguns. Esperem que en setmanes següents es vagen prenent mesures que ens porten fins a una situació de major normalitat i obertura d'altres treballs i activitat, la qual cosa portarà a una major quantitat de desplaçaments a la ciutat de València i en la seua àrea metropolitana. Sempre tenint en compte el desenvolupament de la situació d'alarma sanitària que vivim i si els pronòstics de control del virus es van produint.  
En estos dies de #YoMeQuedoEnCasa, s'han aconseguit xifres de reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica també insòlites. La ciutadania ha pogut confirmar i experimentar situacions que des de la mirada de la mobilitat sostenible són un objectiu que no pensàvem poder aconseguir. Es pot en avingudes de les ciutat escoltar el cant dels ocells.
Hem experimentat moltes coses bones que aquesta horrible crisi ens ha donat i esperem que moltes persones hagen pogut apreciar la vida a la ciutat sense els impactes de l'ús irracional del vehicle a motor.
S'ha confirmat que la reducció dels desplaçaments en vehicle a motor és necessària per a aconseguir els nivells de qualitat de vida necessaris a la ciutat.
Els baixos nivells de desplaçaments motoritzats són una oportunitat per a consolidar un nou model de mobilitat que mantinga els nivells de reducció de la contaminació atmosfèrica i acústica del COVID19, així com la reducció de desplaçaments a motor.
El que amb esta proposta voldríem és transmetre mesures i campanyes que ajuden a aconseguir objectius coincidents amb les estratègies de sostenibilitat, salut i emergència climàtica que este ajuntament ha incorporat.
De tots és conegut els beneficis que la bicicleta aporta a la nostra ciutat i a les persones que es desplacen amb ella. 
València s'ha consolidat a nivell estatal i internacional com una ciutat que aposta per la mobilitat sostenible i que entre altres eines aposta per la bicicleta com a mitjà de transformació en una societat millor. Per això en aquests moments d'alarma sanitària podem utilitzar, una vegada més, els beneficis de la bicicleta per a solucionar els problemes de distanciament social que l'estat d'alarma requereix.
La bicicleta pot i deu ajudar en la volta escalonada a la normalitat per diverses raons:

- Diversos estudis relacionen els efectes de la contaminació atmosfèrica  i la propagació del virus en la població, així com molts altres confirmen que els efectes de les malalties s'agreugen a causa dels nivells alts de contaminació. Per això, és més que mai important fomentar el transport amb bicicleta enfront del vehicle privat a motor.

- D'altra banda, és important fer costat al transport públic perquè la seua imatge no es veja danyada per aquesta situació sanitària. De moment en EMT sembla no haver-se produït aglomeracions i es compleixen els límits màxims de 20 persones per autobús. No tenim dades d'FGV o Renfe però entenem que excepte moments puntuals, les línies de moment no tenen aglomeracions encara que poguera ocórrer si creixen els desplaçaments.
No obstant això, en el procés de tornada a la normalitat s'ha de continuar promocionant l'ús del transport públic i perquè aquest no veja minvada la seua qualitat s'ha de secundar de la bicicleta. 

- És necessari fer costat al sector econòmic de la bicicleta que ha sigut catalitzador de l'ús de la bici i ara requereix impuls. En prèvies crisis la bicicleta s'ha vist impulsada però en aquest cas, degut sobretot al tancament dels comerços la situació serà més complexa. La Confederació de la Indústria Europea de la Bicicleta (CONEBI) preveu “una reducció del 40% en els volums de producció”, “una pèrdua del 30 al 70% en els negocis en els pròxims tres mesos”. 
En l'Agència Municipal de la Bicicleta hem realitzat una consulta a les empreses del sector econòmic de la bicicleta de València. Tots els sectors s'han vist en major o menor mesura afectats, tan sols els serveis de ciclologística estan treballant i estan realitzant una labor molt necessària. Altres empreses estan realitzant accions voluntàries: alguns tallers realitzen reparacions per a treballadors de personal essencial sense cobrar mà d'obra pel fet que es troben tancats, altres empreses estan realitzant cessió voluntària de bicicletes a treballadors essencials #*BicisContraelVirus.

Ací i ha un xicotet resum de les accions de les empreses de València.

En referència a la situació econòmica de les empreses, encara tenim l'estudi obert, de moment han contestat quasi 30 empreses,  més del 60% d'elles realitzaven serveis de reparació i venda, la resta realitzaven altres serveis, a destacar que només 2 d'elles realitzen servei de venda online, activitat que en l'actualitat és molt necessària. 20 d'elles tenien 5 o menys treballadors i el 30% d'elles en l'actualitat no tenen treballadors. El 88% de les empreses consultades tenen tots els seus serveis tancats i quasi el 60% estan en situació de ERTE.  Totes elles sol·liciten suport.
En referència als serveis de ciclologística, s'ha observat un increment de la compra online i es preveu que es mantinga en el futur per les possibles mesures continuades en el temps de distanciament social. 
El transport idoni per a repartir la majoria de les mercaderies a la ciutat és la *ciclologística. Per a enfortir el comerç local és important tindre en compte que els espais pacificats i les vies d'ús de la bici s'ha confirmat que incrementen les vendes del comerç local.

- Molts països han desenvolupat mesures de foment de l'ús de la bicicleta per a fer costat al transport públic i reduir l'ús del vehicle a motor; com a campanyes de promoció de l'ús de  bici, ciclocorredors, consideració de servei essencial dels tallers de reparació de bicicleta, etc.
França ha creat una comissió urgent perquè la bicicleta substituïsca al transport públic. Considerem que més que substituir hem de complementar al transport públic i no oblidar que el vehicle privat sí que ha de ser substituït per la bici o almenys reduït per a no tornar a nivells de contaminació atmosfèrica elevada.
A Espanya altres administracions, com AMB i les organitzacions civils integrades en Conbici, han plantejat eines per a la promoció de la mobilitat sostenible i la bicicleta.

 

Fins al moment les línies desenvolupades per l'Agència Municipal de la Bicicleta fins al moment enfront del COVID19 han sigut:
- Llançament de notícies i posts en xarxes socials de foment de l'ús de la bici com a mitjà de transport segur davant el COVID19
- Consulta a les empreses del sector de la bicicleta amb l'objectiu de conéixer la situació i les mesures enfront de la crisi
- Visibilització d'accions voluntàries de les empreses del sector de la bicicleta
- Suport en la coordinació de projecte #BicisContraElVirus. Empreses de lloguer de bicis cedeixen les seues bicicletes a personal necessari en COVID19
- Visibilització del treball de les empreses de *ciclologística
- Participació en webvinars relacionades amb mobilitat sostenible i bicicleta
- Presentació per videoconferència de València capital mediterrània de la bicicleta en curs de mobilitat sostenible en línia.
- Per descomptat aplicació de mesures de teletreball per a tot el personal de l'Agència Municipal de la Bicicleta, promoció de teletreball i #YoMeQuedoEnCasa en les xarxes socials i seguiment del treball habitual amb el mateix rendiment que el previ al COVID19.

 

Proposem les següents accions: Descarregat el document amb propostes 

- Campanyes de foment de l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport segur

- Reobertura de bicicleta pública Valenbisi i dels serveis metropolitans.

- Coordinació de projectes de repartiment de mercaderies a persones vulnerables amb ciclologistica i impuls del sector de la ciclologistica i la seua labor en COVID19

- Reobertura de tallers de reparació de bicicletes i altres mesures de foment del sector econòmic de la bicicleta

- Millora de la mobilitat activa.

- Reajustament dels semàfors

- Control de velocitat

- Recordar, una vegada més, que la bicicleta és un mitjà de transport i es permet el seu ús en els casos establits en la normativa referent a l'Estat d'Alarma.
- Ampliació d'aparcaments de bicicletes temporals en els centres de salut i hospitals

- Campanyes de suport al teletreball i millora de l'urbanisme de proximitat

 

Ir a Inicio