S'està cercant, espereu....

Estàs en: Ajuntament de València

Ajuntament de València - València

Tornar

L’Ajuntament impulsa la reordenació del Museu de la Ciutat amb un nou pla museològic

• Museu de la Ciutat

03/08/2025

  • La Regidoria d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals dissenya canvis en l’exhibició de la col·lecció permanent
  • El centre expositiu disposa d’un fons de vora 2.000 obres entre les quals pintura i escultura valenciana des de finals del segle XIX
  • El regidor José Luis Moreno ha afirmat que “este projecte ens permet oferir a la ciutadania un discurs coherent, rigorós i profundament respectuós amb la trajectòria històrica i artística de València”

L’Ajuntament de València ja disposa d’un nou pla museològic per al Museu de la Ciutat, un pla que té com a objectiu redissenyar la col·lecció permanent del centre amb la finalitat de dotar-lo d’una “correcta lectura fonamentada en la perspectiva històrica”, en paraules del regidor d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals, José Luis Moreno.

Per a Moreno, “el nou pla museològic és fruit d'un intens treball d'anàlisi, selecció i d'ordenació de les vora 2.000 obres que conformen els fons permanents del Museu de la Ciutat. Este projecte ens permet oferir a la ciutadania un discurs coherent, rigorós i profundament respectuós amb la trajectòria històrica i artística de València”.

Segons el regidor, “des de l'actual govern municipal, volem donar un nou impuls al Museu de la Ciutat, donar-lo a conéixer al públic general i al públic especialitzat i posar en valor les col·leccions, destacades alhora que desconegudes, i dotar-les d'un relat seqüencial lògic. Volem que cada espai del museu conte una història pròpia, però també que totes elles s'integren en un discurs comú que acoste el visitant a la nostra memòria col·lectiva”.

Moreno creu que “estem davant una proposta que va més enllà d'una simple reordenació estètica: es tracta d'una veritable reinterpretació del nostre patrimoni artístic a través d'una mirada crítica, plural i actual. A més, treballem ja en els tràmits previs per a la contractació del projecte museogràfic que donarà forma física a esta visió renovada del museu i valorem fins i tot un possible canvi de nom del museu que contribuïsca a reforçar la identitat i el projecte amb força i cap al futur”.

Un pla per al museu

El govern municipal va adjudicar el 18 d’octubre de 2023 el contracte menor per al disseny del pla museològic del centre. L’empresa Marte Art Advisors, amb un equip redactor integrat per Carlos Martínez Costa i Jorge González Matarranz, han revisat les vora 2.000 obres incloses en la col·lecció, entre les quals hi ha pintura i escultura valenciana des de finals del segle XIX. Sorolla, Benlliure, Pinazo, Cecilio Pla, Mongrell o Ricardo Verde integren una col·lecció que arriba també a l’avantguarda valenciana amb peces de Carmen Calvo, Michavila, Grup Parpalló o Equip Crònica, entre d’altres.

Així, l’heterogeneïtat del museu, basada en donacions i en avatars històrics i culturals de la ciutat, així com la manca d’un nucli fundacional sòlid, han condicionat la vida del museu i les col·leccions, un fet que ara es vol solucionar amb el pla museològic. Este pla ha de servir per donar un nou enfocament museològic que torne a situar la institució com a centre de referència del panorama cultural de la ciutat amb la creació de línies d’acció concretes i definides, amb polítiques que les reforcen i amb un discurs lògic i coherent.

Tenint en compte la singular distribució del Palau del Marqués de Campo, amb dos espais clarament diferenciats, la planta noble, d’estètica huitcentista, i els àtics, amplis, diàfans i renovats, el pla museològic planteja un recorregut seqüencial d’acord amb dos línies mestres. D’esta manera, l’inici el marca la col·lecció d’art d’entre segles, en la qual al llarg de huit sales de la planta noble seran tractats els principals gèneres artístics d’este període, amb una selecció de 69 obres de la mà de 37 destacats artistes.

A continuació, el posterior desenrotllament de l’avantguarda, disposat aprofitant l’arquitectura dels àtics de l’edifici, mostra una acurada selecció de 48 obres que engloben la producció de 34 artistes valencians, a excepció de les que conformaran la dotzena secció, vinculades a la tasca de mecenatge de l’Ajuntament de València.

Es planteja així un recorregut orgànic, amb inici i final definit, amb un discurs jeràrquic horitzontal que exclou les individualitats tant artístiques com particulars, on la importància radica en la connexió entre les obres exposades i el context en el qual van ser desenvolupades. Igualment, el pla museològic del Museu de la Ciutat opta per concloure el discurs amb artistes ja consolidats en les dècades finals del segle XX, a fi d’aplicar una correcta lectura fonamentada en la perspectiva històrica. El pla aposta també per unes polítiques clares i definides pel que fa a les adquisicions, donacions, dipòsits i exposicions temporals.

Una vegada finalitzat el projecte museològic, la Regidoria d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals treballa ja en els tràmits previs per a la redacció del projecte museogràfic del centre expositiu i valora també un canvi de nom que s’adapte al contingut i en reforce la identitat.

El Museu de la Ciutat va ser fundat l’any 1927 gràcies a una moció del regidor Enrique Durán. Inicialment va aspirar a agrupar tots els objectes de caràcter moble pertanyents al patrimoni municipal tot i que, inicialment, va ser un annex de l’Arxiu Històric Municipal ja que no disposava de local. L’any 1973, l’Ajuntament va adquirir finalment el Palau dels Comtes de Berbedel, hui Palau del Marqués de Campo (plaça de l’Arquebisbe, 3), per destinar-lo a museu i va obrir les portes l’any 1.989. L’adquisició de peces i la donació de particulars i entitats han constituït la base de la col·lecció permanent.

Recursos multimèdia

José Luis Moreno