Ajuntament de València - València
El Museu de Ciències Naturals remodela la proposta museogràfica i s’anomenarà El Paleontològic

• El museu obrirà les portes als visitants el 29 de juliol
16/07/2025
- El centre expositiu reobri les portes el 29 de juliol
- La remodelació inclou aplicacions de mòbil de realitat augmentada, pel·lícules 3D, audiovisuals, instal·lacions interactives, mapes en pantalla tàctil i maquetes
- El museu treballa ja en una pàgina web nova, un projecte educatiu renovat i un programa de visites virtuals
El Museu de Ciències Naturals de València, ubicat als Jardins del Real, ha remodelat íntegrament la proposta museogràfica que ofereix als visitants. L’alcaldessa, María José Catalá, acompanyada del regidor d’Acció Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals, José Luis Moreno, i la regidora de Turisme, Paula Llobet, ha visitat les estances del centre i ha avançat els canvis que ha experimentado. La remodelació expositiva està finançada per mitjà dels fons europeus del Pla per a la Recuperació, Transformació i Resiliència Next Generation dins del Pla de Sostenibilitat Turística.
La remodelació expositiva inclou aplicacions de mòbil de realitat augmentada, pel·lícules 3D, tres audiovisuals, instal·lacions interactives permanents, mapes integrats en pantalla tàctil, maquetes i diorames, entre d’altres. A més, una aplicació de mòbil acompanyarà el visitant durant tot el recorregut per oferir-li una experiència dinàmica i personalitzada. Al llarg de tres itineraris, el visitant es convertirà en explorador i participarà activament en l'experiència del recorregut museístic. El cost de la renovació del projecte museogràfic és d'1.195.594,6 euros, IVA inclòs.
El museu treballa ja en una segona fase que inclourà una pàgina web renovada, un nou projecte educatiu i de dinamització del museu, un programa inclusiu i un de visites virtuals.
L’alcaldessa, María José Catalá, ha afirmat que el museu, que ja té 136 anys, “és un clàssic en un entorn privilegiat, un clàssic que té peces d’alt valor però que, en este context, i amb una societat tecnològicament molt més avançada, mereixia un canvi i esta actualització forma part d’una estratègia de posar en valor les joies d’esta ciutat, una estratègia de reforçar, augmentar i millorar la part cultural perquè València pot oferir un turisme cultural especialitzat, perquè València pot aportar molt més en la part cultural”.
Segons l’alcaldessa, “eixa estratègia alimentarà la ciutat amb nous espais com l’Espai Manolo Valdés, al Parc Central, o el Centre d’Interpretació del Sant Calze, a la Casa del Rellotger, o com el Museu de la Mar, a la Casa dels Bous”. María José Catalá ha destacat que “València no ha obert cap nou museu des de l’any 2007 i és interessant posar en valor la identitat i la memòria col·lectiva, els espais museístics tradicionals i que li donen un nou impuls a la ciutat”.
Catalá ha afegit que, amb esta remodelació, “el Paleontològic ampliarà la capacitat d’atracció cap a nous públics com els visitants tecnòfils i digitals, el públic familiar, la comunitat educativa i el públic infantil i juvenil, les persones amb diversitat funcional o el personal acadèmic i investigador”.
Per la seua banda, Julio Abad, responsable del nou projecte cultural, ha destacat que “hem volgut fer una transformació tecnològica del museu i donar una nova imatge molt més neta i més clara que la que tenia ara”. L’objectiu és “arribar a un públic heterogeni ja que tots tenim un mòbil i podem interactuar amb cada peça”. Per a Abad, “este museu és una joia amb unes peces increïbles i hem volgut potenciar-lo al màxim perquè s’ho mereix”.
Proposta museogràfica
Així, el museu ofereix novetats com la realitat augmentada, visites virtuals i pel·lícules 3D gràcies a un projecte, elaborat per la Universitat Politècnica de València, que implanta tecnologies interactives innovadores que milloren l'experiència del visitant i avancen en la modernització del museu.
L'objectiu d'esta inversió és millorar l'exhibició del contingut d'este centre per atraure un públic més ampli i també captar l'atenció d'un públic tecnòfil, tant turista com local, que busca experiències lúdiques i immersives.
Este projecte d'implementació dels recursos museogràfics contempla 9 accions consistents en el desenvolupament d'aplicacions mòbils de realitat augmentada, una pel·lícula 3D, tres audiovisuals i dos instal·lacions interactives permanents com “La història del planeta Terra” i “La cova de les mans”. Igualment, es posen en marxa dos aplicacions interactives de mapes integrats en pantalles tàctils per a la sala sobre els jaciments paleontològics i la de malacologia.
El centre expositiu, que reobrirà les portes amb el projecte museogràfic nou el 29 de juliol, canviarà igualment de nom i passarà a anomenar-se El Paleontològic-Museu de Col·leccions Naturals. A més, el centre canvia d’imatge i de logotip i emprarà el megateri que integra la col·lecció com a icona visual.
Història del museu
El Museu de Ciències Naturals de València disposa d’una gran col·lecció de fòssils del Plistocé sud-americà, que inclou vint esquelets i més de cinc mil ossos que pertanyen a més de vint famílies diferents de mamífers.
L’origen del centre es remunta al segle XIX amb la col·lecció de Rodrigo Botet i la creació del Museu Paleontològic. El museu ha passat per diferents seus. Va estar 80 anys a l’Almodí, posteriorment va passar a la Sala d’Exposicions de l’Ajuntament i, finalment, va reobrir l’any 1999 en la ubicació actual als Jardins del Real amb el nom de Museu de Ciències Naturals. L’espai ha anat enriquint-se posteriorment amb noves col·leccions, com la col·lecció Eduard Rosselló de malacologia, la col·lecció Siro de Fez i la col·lecció Torres Sala.
És el tercer museu municipal més visitat de la ciutat per darrere del Museu Històric Municipal (Casa Consistorial) i el Centre Arqueològic de l’Almoina (plaça de Dècim Juni Brut). L’any 2024, el Museu de Ciències Naturals va rebre 77.042 visitants mentre que el Museu Històric en va rebre 159.610 i l’Almoina, 98.511.