fonts refrigerades València juliol agost 2025 - València
Les fonts municipals d'aigua refrigerada baten rècords i dispensen més de 124.000 litres en els mesos de juliol i agost

• Les fonts d'aigua filtrada tenen capacitat de generar 120 litres per hora.
26/08/2025
- L'alcaldessa en funcions, María José Ferrer San Segundo, i el regidor del Cicle Integral de l'Aigua, Carlos Mundina, visiten el centre d'operacions de l'aigua potable i el bessó digital d'Emivasa
- L'Ajuntament ha disposat 54 fonts d'aigua filtrada a la ciutat, amb capacitat de generar 120 litres per hora, i espera acabar l'any amb 23 més
- Quatre de cada 10 valencians ja són usuaris de la factura electrònica mentre que la nova app d'Emivasa compta amb 24.000 usuaris en només sis mesos
L'alcaldessa en funcions i presidenta de l'Empresa Mixta Valenciana d'Aigües (Emivasa), María José Ferrer San Segundo, ha visitat este dimarts les instal·lacions de l'entitat en el polígon Vara de Quart, en el districte de Patraix. La també primera tinenta d'Alcaldia ha estat acompanyada pel regidor delegat del Cicle Integral de l'Aigua, Carlos Mundina, i pel CEO de Global Omnium, Dionisio García Comín.
Emivasa és l'empresa mixta creada en 2002 per l'Ajuntament i Aigües de València, per a gestionar el servici públic de subministrament d'aigua i el proveïment domiciliari d'aigua potable a la ciutat. Aigües de València s'enquadra dins del grup Global Omnium, compost per 16 empreses especialitzades en la gestió de l'aigua.
En el transcurs de la visita, Ferrer San Segundo ha mantingut diverses reunions amb els responsables d'algunes de les àrees de la companyia que gestiona el servici de l'aigua potable en tota la ciutat. Els representants municipals han analitzat amb els responsables d'Emivasa la resposta ciutadana que han tingut les més de 50 fonts d'aigua filtrada, freda i gratuïta que l'Ajuntament ha instal·lat per tota la ciutat, davant les altes temperatures registrades este estiu. La capacitat de les fonts de generar aigua filtrada i refrigerada és de 120 litres a l'hora.
Un dels grans avantatges i característiques pròpies que aporten les fonts Pusdar (punts de subministrament d'aigua sense clor i temperada per a botelles d'ús personal) de la ciutat de València —a diferència d'altres municipis— és que l'aigua es dispensa freda, la qual cosa les ha convertides en una ferramenta fonamental per a fer front a la calor. Existixen en l'actualitat 54 fonts refrigerades i l'objectiu és acabar l'any amb 23 instal·lacions més.
Rècords de consum
La resposta i acceptació ciutadana ha sigut molt positiva i només des de principi d'any el consum ha aconseguit els 748 metres cúbics. L'alcaldessa en funcions, María José Ferrer San Segundo, ha destacat que la xarxa municipal de fonts d'aigua filtrada “ha tingut una grandíssima acceptació i és un model per a Espanya”. Cada temporada, entre els mesos de juny a octubre es registren la majoria dels pics de consum. Enguany, l'onada de calor ha generat un augment del consum. “En la setmana compresa entre l'11 i el 17 d'agost s'ha notat un increment del 21%, respecte a la mateixa setmana del mes de juliol”, ha destacat la primera tinenta d'Alcaldia. Quant a les dades mensuals, les fonts municipals refrigerades han dispensat un total de 56.000 litres al juliol i altres 68.000 litres a l'agost.
Fins a la data, les fonts favorites de veïns i visitants eren les de Vivers, la plaça de l’Ajuntament i la del tram 14 del Jardí del Túria, però durant este mes d'agost, les dos instal·lacions acabades d'inaugurar en la Marina han pujat al primer lloc quant al consum. Tal com ha destacat el personal tècnic d'Emivasa, la ubicació de fonts és important. Per això, ja està operatiu per al pròxim curs un nou punt a la Universitat Politècnica de València (UPV), en l'avinguda dels Tarongers.
Entre altres assumptes, l'alcaldessa en funcions i el responsable del Cicle Integral de l'Aigua han conegut la capacitat i abast tecnològic del bessó digital de la xarxa d'aigua potable que ha fet que València siga un referent internacional pel seu model de gestió hidràulic. El model de bessó digital permet conéixer, avançar i previndre qualsevol operació hidràulica en la xarxa. Tot el sistema és operat els set dies de la setmana, les 24 hores del dia, des del lloc de comandament des d'on es vigila el bon funcionament i es treballa, a més, en la prevenció i detecció de possibles fuites amb totes les operacions controlades en remot per a guanyar en qualitat de servici i eficàcia.
Balanç de la nova app d'Emivasa
Precisament, al llarg del passat mes de març, Emivasa va presentar la nova aplicació mòbil per a millorar la interacció amb els usuaris i afavorir un consum de l'aigua més responsable i sostingut. En poc més de cinc mesos, l'app compta ja amb 24.000 usuaris. A més, 97.000 abonats accedixen a les seues factures i registres de consum a través de l'oficina virtual en internet, la qual cosa suposa que el total d'usuaris digitals d'Emivasa representen una part important de la clientela.
En este sentit, cal destacar que en el conjunt de la ciutat ja hi ha registrats 177.512 usuaris de factura electrònica, la qual cosa representa un 39% del total. Només durant este any la factura electrònica ha crescut en 8 punts percentuals i quasi 17 punts des de 2023 a la ciutat de València. O el que és el mateix, quatre de cada deu valencians ja són usuaris digitals. Gràcies a la factura electrònica s'ha reduït en un 70% el nombre de reclamacions. L'objectiu d'Emivasa és aconseguir el 50% durant els pròxims mesos, tal com ha destacat el regidor Carlos Mundina, responsable de la Delegació del Cicle Integral de l'Aigua. “La digitalització d'Emivasa és una evidència. L'ús de les tecnologies i pensar en verd en esta companyia és fonamental”, ha ressaltat Mundina.
Per a consolidar el model digital, els responsables de l'empresa mixta han subratllat la importància estratègica de gestionar adequadament el padró d'abonats. Este treball continu de depuració de dades és clau per a l'optimització de les comunicacions amb els clients, per a així notificar de manera eficaç les incidències o els avisos importants. Al seu torn, esta labor genera eficiències en evitar duplicitats en enviaments, reduir la càrrega en atenció al client i facilitar la gestió de cobraments. Un padró fiable és essencial per a dissenyar futures campanyes i estratègies de servici que permeten millorar l'experiència del client d'Emivasa, l'acció del qual està enfocada en les persones, autèntic centre de gravetat en la gestió de la companyia.