Notícies Destacades | Ajuntament de València - València
Cerca de notícies
Cerca per dia
Últimes notícies
València multiplica per sis les ordes de tancament d'apartaments turístics il·legals i suspén 363 expedients durant la moratòria

• L'Ajuntament ha paralitzat 363 nous expedients de llicències turístiques.
23/03/2026
- La mitjana anual d'expedients de cessament de VUT il·legals ha passat de 71 en el mandat anterior a 449 amb l'actual equip de govern
- Durant la moratòria, l'Ajuntament ha paralitzat 363 nous expedients de llicències turístiques, evitant la creació de 4.697 places
- Juan Giner: “Hem passat de la paràlisi i la permissivitat davant la il·legalitat a la tolerància zero amb els apartaments turístics que operen sense llicència”
L'Ajuntament de València ha multiplicat per sis la mitjana anual d'ordes de cessament d'apartaments turístics il·legals des de l'inici de la legislatura, la qual cosa en opinió del regidor d'Urbanisme i Vivenda, Juan Giner, “demostra el canvi radical des de l'arribada de l'equip de govern de l'alcaldessa María José Catalá per a frenar la proliferació vivendes turístiques i clausurar les que operen de manera il·legal com a avantsala de les noves normes urbanístiques que blinden per a ús residencial el 98% de les vivendes en tots els barris i districtes”.
“Enfront d'una mitjana anual de 71 ordes de cessament de vivendes d'ús turístic (VUT) il·legals durant el mandat de Compromís i PSPV, l'actual equip de govern ha aconseguit una mitjana de 449 expedients anuals, la qual cosa representa un increment superior al 600%. Hem passat de la paràlisi i la permissivitat davant la il·legalitat a la tolerància zero”, ha declarat Giner.
Per a dur a terme esta labor inspectora, l'Ajuntament ha mobilitzat cinc grups d'inspectors d'Obres i Llicències d'Urbanisme i set grups de Policia Local que rastregen de manera contínua l'activitat d'apartaments turístics il·legals en tota la ciutat. “Els resultats demostren l'eficàcia d'estos equips, ja que el 87% de les ordes de cessament han sigut ja executades”, ha assenyalat el responsable municipal de l'àrea d'Urbanisme i Vivenda.
La moratòria com a escut preventiu
Al costat de la lluita contra la il·legalitat, el Ple municipal va acordar el 28 de maig de 2024 la suspensió cautelar de la concessió de noves llicències turístiques, mesura que va ser ampliada el 28 de gener de 2025 i que romandrà vigent fins a almenys el 30 de maig de 2026. Durant eixe període, l'Ajuntament ha suspés cautelarment 363 expedients de llicències turístiques, la qual cosa ha evitat la generació de 4.697 noves places turístiques a la ciutat.
“Si no haguérem actuat a temps amb la moratòria, hui no quedarien perruqueries en el Cabanyal”, ha subratllat Juan Giner per a il·lustrar que, “enfront de l'anterior normativa que va encoratjar la proliferació d'apartaments turístics en plantes baixes”, la futura regulació limita al 15% les VUT en cada poma de la ciutat, “la qual cosa garantix la defensa del xicotet comerç i protegix la identitat dels nostres barris”.
Amb l'aprovació de la nova normativa urbanística per al terciari hoteler, que serà sotmesa a votació en la pròxima Comissió d'Urbanisme prèvia al seu debat en el ple municipal de març, la moratòria quedarà substituïda per una regulació permanent que fixa els límits de saturació turística per barri i districte.
Més exigències i límits per a les VUT
La nova regulació dels usos terciaris hotelers establix tres nivells de protecció enfront de la saturació turística en tots els barris i districtes de València, a excepció de Ciutat Vella, que ja compta amb el seu propi Pla Especial.
El primer limita el total de places turístiques de qualsevol classe al 8% de la població empadronada en cada barri i districte. El segon garantix que no més del 2% de les vivendes de cada barri puga destinar-se a ús turístic i exigix que els apartaments en edificis residencials se situen en plantes baixes o primeres, amb accés independent i amb la preceptiva autorització de tres quints de la comunitat de propietaris.
El tercer protegix el comerç local en fixar un topall del 15% d'allotjament turístic en les plantes baixes de cada poma. A més, la norma crea el Cens d'Allotjaments Turístics de l'Ajuntament de València (CATAV) i establix un pla d'inspeccions per a clausurar els establiments que manquen de títol habilitant municipal.
Notícies relacionades
-
València multiplica per sis les ordes de tancament d'apartaments turístics il·legals i suspén 363 expedients durant la moratòria

-
València blindarà per a ús residencial el 98% de les vivendes

-
L'Ajuntament trau a licitació la terminació de les obres de rehabilitació de tres immobles al barri del Cabanyal

-
L'Ajuntament encarrega a AUMSA la posada en marxa de l'Agència Municipal de Lloguer per a facilitar l'accés a la vivenda

-
L'Ajuntament i l'IVO acorden la creació d'un nou parc infantil en el riu

-
Urbanisme exposa en CEV València el projecte de reurbanització de la plaça de l'Ajuntament

-
L'Ajuntament elimina l'estrenyiment del carrer del Marí Villamil de Pinedo en derrocar un immoble fora d'alineació

-
L’Ajuntament i la Generalitat acorden analitzar el sòl dotacional educatiu amb l’objectiu d’impulsar la construcció d’habitatge a València


