S'està cercant, espereu....

Notícies Destacades | Ajuntament de València - València

Cerca de notícies

Data (dd/mm/aaaa)

Cerca per dia

Últimes notícies


Tornar

València reforça el seu lideratge en innovació sonora amb una nova temporada de Super·lab

• El TEM acollirà, en premiere nacional, "Points of Inaccesibility", una performance audiovisual del compositor Rafael Anton Irisarri

16/10/2025

  • Sono·lab presenta la quarta temporada de Super·lab, el cicle mensual que connecta art, tecnologia i experimentació sonora
  • El projecte consolida València com a referent internacional en música avançada i audio art, amb artistes locals, nacionals i internacionals
  • València Music City i València Innovation Capital impulsen una estratègia conjunta per a projectar la identitat musical i creativa de la ciutat en el panorama global

El laboratori d’investigació sonora Sono·lab, impulsat per l’Ajuntament de València dins de l’estratègia València Innovation Capital, continua explorant els límits de l’experimentació sonora amb el seu cicle mensual Super·Lab, vinculat a Super·Sonic: Col·lecció Francisco López de Música Experimental i Audio Art. Amb estes iniciatives, Sono·lab consolida la ciutat com un punt de referència internacional en propostes sonores d’avantguarda i en l’ús de noves tecnologies per a la producció i la composició sonora.

“Amb Super·lab demostrem com la música pot ser un motor d’innovació cultural, tecnològica i de cohesió social. Des de València Innovation Capital continuem connectant l’escena local amb referents internacionals, impulsant un ecosistema creatiu dinàmic i obert”, ha destacat Paula Llobet, regidora d’Innovació de l’Ajuntament de València.

Este projecte també s’emmarca dins de València Music City, reforçant la identitat musical i cultural de València en el panorama global. “València Music City té com a objectiu consolidar la ciutat com un pol internacional de creativitat musical, on conviuen la tradició i l’avantguarda. Iniciatives com Sono·lab, i totes les activitats i tallers que engloba, són essencials per a reforçar eixe posicionament i per a mostrar que la innovació també s’expressa a través de l’art i el so”, ha assenyalat Juan Pablo Valero, director de València Music City.

Super·lab, que se celebra mensualment a l’edifici de Las Naves, complix la seua quarta temporada i ha oferit, des de la seua creació en febrer de 2024, una plataforma per a artistes locals, nacionals i internacionals que exploren la relació entre so, tecnologia i imatge. S’han realitzat quinze esdeveniments en què podem destacar el pas d’artistes locals com Edu Comelles, Guillem Martí o Josep Lluís Galiana; nacionals com Susan Drone, el recentment desaparegut Javier Piñango o Jorge Vicario; i internacionals com Reinhold Friedl, Cellule de Intervention METAMKINE, Simon Whetham o Bob Ostertag, així com el projecte de lutieria electroacústica Electric Totems, del valencià Truna i l’artista francés Pierre Bastiern.

Dins del cicle també s’han programat activitats com la presentació del llibre “Un cortocircuito formidable: De los Kinks a Merzbow. Un continuum del ruido”, del periodista cultural Oriol Rosell; la celebració del 5é aniversari de la plataforma editorial valenciana Industrial Complex, on es va presentar el llibre del seu director, Ximo Noguera, “Lo que se nos pasó: detalles del industrial y experimental en España”, i on van actuar tres projectes sonors valencians vinculats a la plataforma (Concreto, Santiago López i Decoder). Així mateix, l’exposició “Super.sonic, un recurs per a la història social de la creació sonora”, basada en fons de la col·lecció Super·Sonic, va incloure dos instal·lacions sonores: “A sudden pest of dronning pseudoinsects” de Francisco López, que convidava a manipular quatre discos de vinil en giradiscs i taula de mescles, i “BSM_NHC” d’Óscar Martín, on es creava un ecosistema bioartificial que evolucionava de manera simbiótica generant un compositor sonor no humà.

En esta nova temporada, el cicle continuarà ampliant els límits de la creació sonora, consolidant València com un referent en l’escena de la música experimental. Després d’un primer esdeveniment, realitzat el passat 19 de setembre, en què l’artista sonor italià Alessandro Olla va oferir una experiència immersiva multicanal amb gravacions de camp titulada “Biofonías”, el pròxim 17 d’octubre continuarà amb Super·lab 16, amb el qual es tornen a unir forces amb el festival d’art digital, ciència, tecnologia i música VOlumens. En esta ocasió, coincidint amb el 10é aniversari del festival, es presentarà al Teatre El Musical, en premiere nacional, el projecte “Points of Inaccesibility”, una performance audiovisual immersiva del reconegut compositor Rafael Anton Irisarri i de l’artista neerlandés Jaco Schilp. El títol s’inspira en la idea geogràfica dels pols d’inaccessibilitat: aquelles coordenades remotes en la Terra més allunyades de qualsevol límit o punt d’entrada. Barrejant paisatges sonors carregats d’emoció amb imatges efímeres i dissolvents, Points of Inaccesibility llança la pregunta: en un món on les nostres interaccions estan mediades per pantalles i senyals, podem connectar realment o som simplement punts aïllats, suspesos en un espai infinit i inabastable?

El pròxim 20 de novembre, Super·lab 17 presentarà l’artista sonor murcià Sergio Sánchez amb el seu projecte “Needle in Pain”, basat en la manipulació de discos de vinil reconfigurats i giradiscs modificats, on crea collages sonors abstractes.


El 18 de desembre, Super·lab 18 portarà a l’artista gallec establit a València Avelino Saavedra amb el seu projecte de percussió electrònica processada.


El 29 de gener, Super·lab 19, amb l’artista sonor conceptual australià Tarab (Eamon Sprod), presentarà un treball de performance d’espais sonors especulatius introduïts en espais arquitectònics preexistents, mitjançant una aproximació antinaturalista de les gravacions de camp per a dibuixar narratives obliqües i crear nous espais d’escolta.

“Des de Sono·lab volem que València siga un espai de trobada entre artistes, tecnologia i públic. Super·lab ha demostrat que existix una comunitat curiosa, oberta a noves experiències d’escolta i creació. El nostre objectiu és continuar ampliant eixos límits i fer de la ciutat un laboratori sonor permanent”, subratlla Gilles Martin, coordinador de Sono·lab.

Durant els pròxims mesos, Super·lab continuarà acollint artistes nacionals i internacionals que mostraran les múltiples sensibilitats i estètiques del dinàmic ecosistema de la creació sonora contemporània. Des de Sono·lab, el compromís és continuar acostant les corrents musicals més avançades al públic i consolidar València com un espai d’experimentació i diàleg entre art, tecnologia i ciutadania. Tot això dins del marc de València Innovation Capital i València Music City, dos estratègies que projecten la imatge de València com una ciutat creativa, oberta i referent internacional en l’àmbit de la innovació musical.