Notícies Destacades | Ajuntament de València - València
Cerca de notícies
Cerca per dia
Últimes notícies
María José Catalá: “València s'ha convertit en la primera ciutat que posa límit i ordena les places turístiques”

• L'alcaldessa ha assegurat que la regulació aprovada “posa els pilars del model de ciutat que volem".
31/03/2026
- El Ple Municipal ha aprovat definitivament este dimarts la nova regulació sobre apartaments turístic, “que farà de València una de les ciutats amb la normativa més restrictiva”
- El nou text subratlla que les vivendes i apartaments turístics no podran superar el 2% del parc total de cada barri i districte
- Tant els grups de l'oposició com la Federació d'Associacions Veïnals han manifestat la postura contrària a la nova normativa
- El regidor d'Urbanisme i Vivenda, Juan Giner, ha defés la norma, que és “clara, rigorosa i, sobretot, valenta, i que marca un abans i un després en el model de ciutat de València que volem”
L'Ajuntament Ple ha aprovat este dimarts, definitivament, la nova normativa sobre apartaments turístics, amb la qual, ha assegurat l'alcaldessa, María José Catalá, València es convertix en la primera ciutat que posa límit i ordena les places turístiques”. “Esta normativa –ha explicat Catalá- és una peça més dins d'una estratègia molt més ambiciosa, emmarcada dins de l'estratègia de ciutat que vol canviar un paradigma: no som solament una ciutat de sol i platja que busca un turisme massiu low cost; som una ciutat que conté una destinació turística urbana, i estem posant orde en el descontrol dels últims anys”
El regidor d'Urbanisme i Vivenda, Juan Giner, ha intervingut en la sessió plenària, i ha assenyalat que la normativa aprovada hui “farà de València una de les ciutats amb la normativa més restrictiva” sobre estos usos. La corporació ha donat llum verda, amb els vots dels grups del govern, PP i Vox, a la modificació puntual de l'ordenació detallada de les Normes Urbanístiques de València “Regulació dels usos terciaris hotelers”. La proposta no ha comptat amb el suport dels grups d'oposició, que han votat en contra.
L'alcaldessa ha atés els mitjans de comunicació després de l'aprovació de la modificació normativa, i ha explicat que la regulació aprovada “posa els pilars del model de ciutat que volem: una ciutat residencial, on les vivendes siguen per als veïns, i, per això, amb esta regulació el 98% de les vivendes es destinen a ús residencial. I una ciutat que conté una destinació turística urbana, no una destinació turística convertida en ciutat”. “La normativa que hui hem aprovat és històrica i situa el veí en el centre. És i serà la prioritat: el veí”, ha subratllat Catalá.
Normativa restrictiva
L'alcaldessa de València ha qualificat la gestió de l'anterior govern municipal de “desgovern les conseqüències del qual encara patim”, i ha defés l'actuació de l'executiu actual: “hem realitzat un 600% més d'inspeccions, en el primer any de mandat vam impulsar una moratòria que ha suposat la suspensió de 363 expedients i 4.697 places turístiques evitades; i hui aprovem una de les normatives sobre allotjaments turístics més restrictiva d'Espanya”.
“El model anterior permetia que el 50% de les vivendes foren convertides en pisos turístics, i que el 100% dels comerços foren extingits ja que permetia que en tots els baixos poguera haver-hi un apartament turístic. El nostre model posa fre a eixe desenfrenament i garantix el 98% de les vivendes de la ciutat siguen per a ús residencial, és a dir, per als veïns. I això ho aconseguim amb 3 cadenats que actuen de manera simultània. Qualsevol allotjament turístic haurà de complir els 3 filtres alhora”.
Durant el debat plenari, el regidor Giner ha recordat que la nova normativa establix que les vivendes i apartaments turístics no podran superar el 2% del parc total de vivendes de cada barri i districte, i només podran situar-se en baixos o primeres plantes en edificis d'ús mixt (sempre que en el mateix replà no hi haja vivendes), i hauran de disposar d'accés, mitjançant escala o ascensor independents des del carrer, separat del del veïnat.
Així mateix, ha afegit l'edil, este tipus de residències només es permetran en barris o districtes que no hagen arribat als nivells màxims de saturació, per la qual cosa la creació de noves places turístiques de qualsevol tipus serà automàticament bloquejada quan s'aribbe al límit. Per a això, s'establixen tres cadenats que actuen de manera simultània: en primer lloc, el nombre de places turístiques totals, ja siguen d'hotels, apartaments o vivendes turístiques (VUT), mai podrà superar l'equivalent al 8% dels habitants empadronats en cada barri i districte de la ciutat; en segon lloc, només un màxim del 2% del total de vivendes pot destinar-se a ús turístic, ja siga com a apartament o com a bloc d'apartaments; i, finalment, només es permetrà fins a un màxim del 15% de qualsevol tipus d'allotjament turístic en les plantes baixes de cada illa, en parcel·les amb ús dominant residencial sobre el total de locals de la illa.
Buits i excepcions
Abans del debat plenari, ha pres la paraula davant la corporació Francisco Guardeño, representant de la Federació d'Associacions Veïnals de València, qui ha lamentat que la proposta de regulació estiga “plena de buits i excepcions”. El representant veïnal ha reconegut que el document inclou aspectes “que les associacions veïnals hem reclamat insistentment per a posar límits al creixement turístic”, i ha “celebrat que per fi es reconega administrativament que el creixement del turisme i, particularment, de l'allotjament turístic és un problema”. Així mateix ha valorat la teoria dels cadenats, que establix uns límits màxims per districte, barri o illa. “Però poc més podem celebrar”, ha afegit: “Continua havent-hi més de 9.000 apartaments turístics fora de la llei; i la principal oferta d'allotjament turístic de la ciutat, quasi el doble que allotjaments en hotels, es mou en la il·legalitat. I este és el problema que la proposta que en tenim davant no resol i amb la qual no podem estar d'acord”, ha assenyalat.
En semblants termes s'han manifestat els representants dels partits de l'oposició: Compromís i PSPV-PSOE. La portaveu de Compromís, Papi Robles, ha assegurat que “s'està permetent l'especulació a porta ampla” i ha denunciat “una invasió d'apartaments turístics de les quals este ajuntament no vol parlar”. Robles ha criticat que la normativa aprovada “no planteja res de tancar ni d’incrementar la inspecció, però sí que venen titulars que han tancat 1.000 apartaments turístics la documentació dels quals l’hem demanada i no ens la donen”. I ha conclòs instant a “aprovar una suspensió indefinida de més llicències turístiques i complir-la de veritat, fer incentius reals per a canviar eixos apartaments per vivendes que puga utilitzar la gent, i impulsar una política activa de vivenda en comptes d'obrir oficines antiocupació”.
Per la seua banda, el portaveu del Grup Municipal Socialista, Borja Sanjuán, ha referit dades dels dos últims anys sobre l'increment del preu de compra de vivenda i de lloguers a la ciutat, i les dades d'apartaments turístics i hotels, que han fet de València, ha afirmat, “una ciutat tensionada”. Per això, l'edil ha urgit a “limitar els preus de la vivenda o, com estan fent altres ajuntaments, tancar els apartaments turístics”. I ha assegurat que la nova regulació “no solament no tancarà ni un de les zones que ja estan saturades, sinó que la proposta és que es continuen obrint apartaments turístics als barris treballadors, que l'ajuntament considera que encara no estan saturats”. Segons Sanjuán, la normativa suposa “amnistiar els apartaments turístics que, d'una altra manera, amb el registre únic del Govern d'Espanya, serien il·legals”.
Un model sostenible, equilibrat i clar
El regidor d'Urbanisme, Juan Giner, ha rebutjat els arguments de l'oposició, a la qual ha acusat de “no haver llegit esta normativa o no haver-la comprés, per la qual cosa o bé actuen per ignorància o, pitjor, per mala fe”. De fet, la normativa aprovada no és aplicable a Ciutat Vella, que té la seua pròpia normativa. Giner ha defés la presentació davant el Ple d’esta norma “que és clara, rigorosa i, sobretot, valenta. Una norma que marca un abans i un després en el model de ciutat de València que volem i que actualment és la més restrictiva de tota Espanya en matèria d'apartaments turístics”.
L'edil ha indicat que la normativa aprovada “endurix les condicions d'implantació dels apartaments, que només podran situar-se en baixos o primeres plantes, mai convivint en el mateix nivell amb vivendes; i que hauran de comptar amb accés independent des del carrer”. Així mateix, ha recordat que, per a això, necessiten també l'autorització de la comunitat de veïns. I ha assegurat: “S’acabà. Ara sí que s’acabà la barra lliure”.
El regidor d'Urbanisme ha subratllat que amb la nova norma “posem en el centre a qui mai degué eixir d'ell: el veí i el comerç de proximitat. I apostem per barris vius, habitats, amb identitat, on la vivenda siga per a viure i no un actiu especulatiu”. A més, ha continuat, “obrim la porta a un canvi necessari, perquè la normativa incentiva la reconversió d'apartaments turístics en vivendes residencials, perquè necessitem més vivenda disponible i perquè la vivenda és una emergència”. L'edil ha explicat que la normativa “no va en contra del turisme, no és com el model que l'oposició proposa, d'intervindre directament o prohibir; sinó que va a favor de València, va a favor d'un model equilibrat, sostenible i clar”.
Notícies relacionades
-
María José Catalá: “València s'ha convertit en la primera ciutat que posa límit i ordena les places turístiques”

-
Les noves edificacions de la pedania de la Torre tindran els aparcaments en altura per a reduir el risc d'inundacions

-
El regidor d'Ocupació, José Gosálbez, impulsa el nou centre formatiu del Cabanyal, ja en la fase final

-
L'Ajuntament avança en la posada en marxa de l'Agència Municipal de Lloguer amb l'aprovació de les bases

-
València aprova la normativa que restringix els apartaments turístics i blinda el 98% de les vivendes per a ús residencial

-
L'Ajuntament adjudica la renovació del paviment de la Gran Via Marqués del Túria amb asfalt fonoabsorbent

-
L'Ajuntament adjudica la construcció de 16 vivendes en el Cabanyal per a persones en risc d'exclusió social

-
La Junta de Govern adjudica les obres de manteniment i reparació del Pont de l’Assut de l’Or


