Notícies Destacades | Ajuntament de València - València
Cerca de notícies
Cerca per dia
Últimes notícies
Els teatres municipals aposten per la creació contemporània en la nova temporada

• Imatge d'arxiu de la comèdia La brama del cèrvol que es representa al Teatre El Musical l'1 de novembre
14/10/2025
- La nova programació del Teatre El Musical i La Mutant s'estén d'octubre de 2025 a gener de 2026, amb propostes de teatre, dansa, circ, música, performance, poesia escènica, mediació cultural i acció social
- El regidor d'Acció Cultural, José Luis Moreno, destaca que estos dos espais de l'Ajuntament “es consoliden com dos dels contenidors culturals més dinàmics de la ciutat, oberts al pensament crític, al diàleg artístic i a la participació de tota la ciutadania”
“La programació dels teatres municipals per a la temporada 2025-2026 reafirma el compromís amb la creació contemporània, en totes les formes, i consolida al Teatre El Musical i a La Mutant com dos dels espais de referència cultural més dinàmics de la ciutat”. Així ho ha afirmat hui el regidor d'Acció Cultural, José Luis Moreno, durant la presentació dels espectacles d'arts escèniques i musicals planificats per als pròxims mesos que “reforça el paper dels teatres municipals com a motors compromesos amb la innovació, l'accessibilitat i el suport a la creació contemporània”.
“Volem que estos espais continuen sent llocs oberts al pensament crític, al diàleg artístic i a la participació de tota la ciutadania”, ha assegurat l'edil, que ha comparegut acompanyat de la coordinadora artística de La Mutant, Tatiana Clavel, i protagonistes de les actuacions programades. Entre este elenc d'artistes, han particpat Pau Pons i Jesús Muñoz, de Pont flotant; la dramaturga valenciana Alida Molina, i les coreògrafes Núria Crespo, Maria Tamarit i Santi Ribelles.
La programació, que s'estén d'octubre de 2025 a gener de 2026, destaca per “la diversitat de llenguatges escènics i una cuidada selecció de propostes de teatre, dansa, circ, música, performance, poesia escènica, mediació cultural i acció social”, ha indicat el regidor.
“En el Teatre El Musical recalaran alguns dels noms més destacats de l'escena contemporània nacional, al costat de companyies valencianes consolidades". D'altra banda, La Mutant consolida el paper com a "espai de referència per a la creació escènica contemporània amb una programació que aposta per l'experimentació, el risc performatiu i la visibilitat d'artistes locals i nacionals”, ha aclarit l'edil.
Memòria emocional i crítica social
Entre les propostes teatrals, el públic podrà gaudir de La força de la gravetat (24 i 25 d'octubre), una proposta internacional del dramaturg argentí Martín Flores Cárdenas, “una peça íntima que reflexiona sobre les relacions humanes des de la proximitat del llenguatge teatral”.
El mes de novembre portarà obres com La brama del cérvol (1 de novembre), de la companyia La Calòrica, “que combina humor i crítica social en un entorn surrealista”; Historia del amor (29 i 30 de novembre), d'Agrupació Senyor Serrano, “una reflexió performativa i multimèdia sobre les múltiples maneres d'estimar”; “o l'esperat retorn de Pont Flotant amb Adolescència infinita (23 i 24 de gener), que explora el pas del temps i la memòria emocional des de la sensibilitat poètica que caracteritza a la companyia”.
La dansa, protagonista amb Janet Novás, Premi Nacional de Dansa 2025
La dansa, sempre present en la programació del TEM, comptarà amb figures “destacades” com Janet Novás, Premi Nacional de Dansa 2025 en la modalitat d'interpretació, que presentarà Proto (SN1806) (22 de novembre), “un viatge introspectiu que expandix els límits del cos i de l'espai escènic”, o amb el col·lectiu València Dancing Forward (12 de desembre), que oferirà un programa de peces coreogràfiques interpretades per jóvens talents europeus.
El TEM també acollirà la novena edició de Volumens (17 i 18 d'octubre), “on música electrònica i art visual dialoguen en un mateix escenari”, o Tributo (15 de novembre), de La Teta Calva, “una celebració teatral que juga amb la nostàlgia i la memòria”.
Nova generació de dramaturgs i creadores emergents.
La programació del teatre es completa amb un “ampli ventall de propostes que amplien els llenguatges escènics i la diversitat creativa, amb especial suport a dramaturgs emergents com Tomás Verdú i Alida Molina”. Destaquen obres com Paral·lel + Silla Verde/Cadira Verda (8 de novembre), Visitas Sonoras (9 de novembre) dedicada a l'experimentació sonora, i Cómo hacer burpees (6 i 7 de desembre), de La Canadiense.
L'obra El día del Watusi (20 de desembre), que ha sigut guardonada amb nombrosos premis nacionals, i Solar de Mos Maiorum (17 de gener), “aborden, des de diferents llenguatges, la crítica social, la identitat i la memòria contemporània”.
Els dies 13 i 14 de desembre, les obres Oráculo F.M. de Vudú Teatre i Árbol de Arrels de Bosc formen part del “Festival Muteo”, un cicle d'espectacles de teatre visual i d'objectes del *EM.
La poesia escènica continuarà ocupant un lloc central amb Rimbomba (10 de gener), “un cicle que reafirma la paraula com a vehicle artístic i emocional”, i que portarà a l'escenari les veus de Riki Blanco, Paloma Chen i Desatado. “A més, la mediació cultural i les propostes familiars continuen enfortint la connexió del *TEM amb el seu entorn més pròxim, els Poblats Marítims”, ha ressaltat Moreno.
Llançadora cultural de projectes locals i nacionals
Un altre de les “fites” de la temporada serà la celebració de “Periscopi València” (19 i 20 de novembre), un fòrum que convida a reflexionar sobre el vincle entre cultura, medi ambient i sostenibilitat, reunint professionals i projectes de referència en l'àmbit valencià i nacional.
En paral·lel a les jornades, “Periscopi València” ha llançat a l'octubre una convocatòria nacional per a reconéixer projectes culturals que vinculen creació i medi ambient. Este certamen està obert a tota mena de disciplines artístiques “i la iniciativa ha rebut nombroses propostes, de les quals un comité format per la Fundació Contemporània i el *Ajuntament de València ha seleccionat deu finalistes que es presentaran el 19 de novembre en el Teatre El Musical davant un jurat especialitzat”, ha anunciat l'edil.
“Esta temporada, el Teatre El Musical torna a consolidar-se com un espai de trobada, pensament i acció, on la creació contemporània s'entén no sols com a espectacle, sinó com una forma de comunitat i reflexió col·lectiva. La programació, diversa en llenguatges i formats, manté el compromís amb l'accessibilitat i la inclusió, oferint un recorregut per propostes que interpel·len a públics diferents, però amb una mateixa voluntat: emocionar i transformar”, ha reiterat José Luis Moreno.
La Mutant: el risc i l'experimentació contaminen la creació local
D'altra banda, “La Mutant continua la seua labor com a llançadora de talent local i espai d'experimentació artística, complementant des de les arts vives la programació dels teatres municipals i enfortint la xarxa creativa i la col·laboració entre els dos espais i l'escena cultural valenciana. Des d'octubre fins a gener de 2026, el centre acollirà concerts, *performances, instal·lacions i festivals que amplien els límits de l'escena valenciana”, ha explicat.
El mes d'octubre va arrancar amb la representació este passat cap de setmana de Danses romàntiques, una mirada crítica i feminista als ballets clàssics. La programació prosseguix el 18 d'octubre amb Shadowban: El concierto de Manel Ferrándiz, “una proposta que utilitza la cançó com a motor creatiu per a resignificar les trobades socials en els espais de representació”. “Les experiències escèniques viscudes els últims anys pel creador com a impulsor del col·lectiu Prototipo M.A.D, on es buscava incorporar a les taules elements underground amb l'art drag, la dansa urbana i l'ambient clubbing, l'han portat a gravar un disc, i La *Mutant és l'espai triat per a presentar-lo”, ha aclarit l'edil.
Així mateix, La Mutant que cada temporada dedica un cicle de tres peces a la trajectòria d'un artista, “a fi de col·locar-ho en un lloc diferent del d'exhibició, amb atenció als seus processos d'investigació i a la seua projecció i desenrotllament com a artista al llarg del temps, ha distingit la directora artística del centre municipal, Tatiana Clavel.
Si en anteriors lliuraments s'ha aprofundit en els treballs de Macarena Recuerda Sheperd i Juan Domínguez, en esta ocasió, l'artista el treball del qual es posa en context és Norberto Llopis. “El seu monogràfic consta d'un treball en procés, un espectacle i la projecció d'una pel·lícula”.“Amb formació acadèmica en dansa i filosofia, el valencià desenrotlla una pràctica artística i de pensament entorn del cos, el moviment i la performatividad. Tot això cristal·litza en formes com a peces escèniques, assajos sobre la pràctica artística, conferències performatives, instal·lacions i accions duracionals”.
El 22 d'octubre Llopis mostrarà Goldberg, variacions sobre la ceguesa, on part d'un text de Jacques Derrida anomenat Memòries de cec: L'autoretrat i altres ruïnes, “en el qual el filòsof francés tracta la temàtica del dibuix, l'autoretrat i la ceguesa”. La sessió es completarà amb la projecció del seu projecte audiovisual Cosita.
La peça La Operación està programada els dies 24 i 25 d'octubre i és una peça feta a partir d'operacions de càlcul, quirúrgiques i econòmiques.
Tots els colors de la dansa imminent es reunixen en Zona grisa
Al novembre, els creadors podran compartir amb el públic els resultats dels seus treballs, en Zona grisa.
El dia 5 s'ha programat una doble sessió a càrrec de Maria Tamarit, que presentarà Mystery Landlady, “una apropiació de la tradició valenciana comptada a través d'un cos amb la seua pròpia història i memòria”, i Javier Hedrosa, en Escrituras fantasma “posarà en pràctica la idea que totes les danses anteriors ja estan actuant sobre les futures encara que estes no s'hagen produït encara”.
Rosana Sánchez i Elena Carvajal tanquen el cicle el 19 de novembre. La primera visita València amb Las Chachis llevan trajes de colores y zapatos inclinados i la segona,” convida a posar la mirada en allò que encara que presente es troba fora del punt de vista” en I was told not to make eye contact with Tom Cruise.
Els dies 28 i 29 de novembre actuarà una de les artistes que es va posar a prova (a l'abril) enfront de l'audiència de Zona grisa. Així, Núria Crespo torna a La Mutant amb Morphopop: Arranque, entorn del pop com a vocable, estil musical i cultura col·lectiva. “El resultat és una dansa de cossos que es despleguen sobre si, proposant múltiples perspectives des de les quals mirar-los, en un exercici de permanència i exceso”.
Seguint eixa línia d'indagació en els processos, el 14 de desembre, la APDCV obrirà en La Mutant un nou dispositiu per a compartir els camps d'investigació de dos parelles d'artistes com a fruit del seu projecte Motors de Creació. En esta ocasió, les duples creatives seran les Elena Córdoba amb Núria Crespo i Lara Brown amb Marta Sofía Gallego.
Estos aparellaments entre una artista o col·lectiu jove emergent i una persona que desenrotlla el seu treball de forma més específica des de fa més temps són fruit del projecte Motors de Creació. que es realitza a València des de 2022.
Monogràfics de música i de pòdcast
La Mutant també renova els seus vots amb l'experiència sonora a través de monogràfics dedicats a la música i als pòdcasts. El 31 d'octubre s'ha programat un triple concert, organitzat en col·laboració amb l'agència musical Zero en conducta, on Teo Lucadamo, Azuleja y Cabiria se succeiran en una nit on el hip hop s'alternarà amb el synth pop, el techno house, l'italo disc i el city pop.
El 6 i 7 de novembre arriba la segona edició del Festivalpod, amb dos dies de pòdcasts en directe que combinen projectes consolidats del panorama estatal amb talent local valencià.
El mes de novembre es completa amb una nova visita de la companyia catalana Los detectives que al desembre de l'any passat van explotar l'univers dels cavallers medievals i la conquesta del Sant Greal, en Les Chevaliers: Capítol dos, i els dies 14 i 15 de novembre, mostraran com “una de les seues tres intrèpides protagonistes s'ha extraviat”.
El 22 de novembre, Serrucho transformarà la sobreabundància d'internet “en una experiència teatral sense intèrprets humans en la seua obra Fogonazo, on els objectes prenen la paraula”.
Adeu experimental a 2025 i hola a la formació en 2026
Desembre oferirà un tancament d'any ple de cites amb la creació experimental. El dia 3, en col·laboració amb Escalante, La Mula amb el seu poema escènic Thauma, “centrat en la capacitat de meravellar-se i quedar-nos suspesos en un terreny poètic que no té ni finalitat, ni conclusió, ni tancament”.
El dia 6 de desembre, La Mutant recupera, en col·laboració amb la plataforma IF Barcelona i el centre de creació La Caldera, una peça de creació col·lectiva emblemàtica que es remunta a 2009, *Blue, *cocreada per Juan Domínguez al costat de Luis Miguel Felix, Maria Jerez, Arantxa Martínez, Naiara Mendioroz i Emilio Tomé.
El teatre municipal del Graó complementa esta representació amb una estrena de Domínguez, “un coreògraf i performer reconegut internacionalment, les propostes del qual tenen sempre un fort to conceptual, a partir del qual, i amb imaginació deslligada, treballa amb especial focus en el tractament del concepte de temps, el treball del llenguatge, la teatralitat i la relació amb el públic”.
Els dies 12 i 13 de desembre, acostarà la seua instal·lació performativa Dirty, “que se centra en el treball amb argila, explorant la seua mal·leabilitat i la seua capacitat per a gravar les nostres petjades tàctils. Es genera una escultura entre tots”.
També proposen una instal·lació performativa el col·lectiu NYAMNYAM, que els dies 19 i 20 de desembre “fan conviure la ficció especulativa, la música en directe, la poètica i la dansa en Cinemàtica”.
Finalment, ja l'any que ve, al gener de 2026, Mutant Oberta tornarà a obrir les seues portes a centres educatius, fomentant la interacció entre estudiants i artistes per a consolidar vincles entre educació i creació escènica.
“La Mutant es bolca a generar sinergies amb centres educatius la docència dels quals guarda relació amb les arts escèniques i les arts vives. La Mutant vol obrir este espai necessari, no únicament amb caràcter instrumental, sinó com una manera de generar enllaços”, ha afegit el regidor, qui ha conclòs la seua intervenció amb una afirmació:
“Amb esta nova temporada, els Teatres Municipals reafirmen el seu paper com a catalitzadors de la cultura contemporània a València, un projecte que continua creixent des de la diversitat, el risc i l'emoció compartida”.