S'està cercant, espereu....

Ruta sud - 11. Adobs Azamón S.A. - València

Ruta sud - 11. Adobs Azamón S.A.

RUTA SUD - 11. Adobs Azamón S.A.

 

 


El 23 de juliol de 1928, José Bernia García, representant d'Azamón S.A., sol·licita la construcció de dos magatzems en el carrer Joan Verdeguer números 98 i 100. El facultatiu encarregat del projecte va ser Víctor Gosálvez, autor d'altres importants edificis com els docs comercials del port. Entre les dos naus hi hauria un pati d'amplària variable entre 10 i 26 metres, amb més amplitud en la part pròxima a la via fèrria. Este pati vindria a substituir la prolongació del carrer Boters, llavors en projecte, motiu pel qual el tècnic municipal, Ángel Romaní, i el mateix alcalde rebutjaven l'obra dels magatzems. José Bernia va argumentar els beneficis que portaria a la indústria local la importació de sulfat d'amoníac i altres adobs de primera necessitat per a l'agricultura, i es lamentava que a causa d'esta negativa haguera de traslladar la seua indústria a Alacant o Catalunya. Per a evitar-ho, Azamón S.A. es va comprometre a cedir gratuïtament el pati central per al servici públic si fora necessari. Això va ser raó més que suficient perquè el tècnic municipal autoritzara la construcció de les dos naus, ja que no veia positiu que se n'anara de València una instal·lació com la que es proposava. La Comissió Municipal Permanent, en sessió de 2 d'octubre, va atorgar la pertinent llicència, amb pagament previ dels arbitris corresponents, taxats en 1.524 pessetes amb 25 cèntims.
 

Alçat i situació per a la reconstrucció. 1940.


Es van construir dos naus rectangulars que sumaven més de 4.000 m², cobertes per una estructura de cintres o encavallades metàl·liques. Les façanes principals donaven a l'actual carrer Joan Verdeguer —antic Camí Fondo del Grau. Les naus limitaven al sud amb les vies fèrries de la Compañía del Norte —hui desaparegudes—, a l'est amb Harineras Levantinas —en part conservada i restaurada— i a l'oest amb uns magatzems de fusta —en l'actualitat, les conegudes Naus de Joan Verdeguer.
 

Projecte de reconstrucció parcial. 1957.


En 1940, el llavors arquitecte municipal, Xavier Goerlich Lleó, va presentar un projecte de reconstrucció de les façanes principals i les quatre primeres encavallades de l'armadura, que havien sigut danyades pels bombardejos de l'aviació durant la Guerra Civil.
 

Façana posterior. 2007.


Amb motiu de les obres del circuit de F1, en 2007 es va procedir a derrocar parcialment les naus en la part sud que dona a les vies fèrries, que van ser també desmuntades. L'actual propietari és l'Ajuntament, en virtut del projecte de reparcel·lació de la unitat d'execució "Camí Fondo del Grau" redactat en 2012.
 

Façana posterior. 2009.





 



ABONOS AZAMÓN S.L.

 

 


On July 23, 1928, José Bernia García, a representative of Azamón S.A., requested permission to build two storehouses at 98 and 100 Calle Juan Verdaguer. The professional commissioned to manage the project was Víctor Gosálvez, the designer of other important buildings such as the commercial docks at the Port. Between the two buildings there was a yard whose width varied from 10 to 26 meters with its widest point next to the rail line. Said yard would have taken the space earmarked for the extension of Calle Toneleros, which was being planned at the time, which is why the municipal technician Ángel Romaní and the Mayor himself rejected the application to build the storehouses. José Bernia argued that importing ammonia sulfate and other fertilizers essential for agriculture would be beneficial for local industry and lamented that due to the authorities’ rejection of the building plan his company would have to move to Alicante or Cataluña. To avoid having to move, Azamón S.A. promised to cede the central yard for public use free of charge if necessary. This was more than enough reason for the municipal technician to authorize the construction of the two warehouses, as there was no benefit to the city of a premises like the one proposed leaving Valencia. The Permanent Municipal Commission, in its session of October 2, granted the building permit subject to the payment of the corresponding tax, levied at 1,524 pesetas and 25 centimos.
 

Elevation and location for the reconstruction project, 1940.


Two rectangular warehouses were built with a total area of more than 4,000 m2, covered by a structure of metal trusses. The principal facade to the north gave onto today’s Calle Juan Verdaguer, the old Camino Hondo del Grao. The one to the south bordered the train lines of the Compañía del Norte, which do not exist today. The east facade adjoined the premises of Harinera Levantina, which has been partially conserved and restored. And to the west the facade abutted some timber storehouses which are known today as the Juan Verdaguer Warehouses.
 

Partial reconstruction project proposal, 1957.


In 1940, the then municipal architect, Javier Goerlich Lleó, presented a project to reconstruct the main facades and the first four trusses in the roof framework, which had been damaged during Civil War air raids.
 

Rear facade, 2007.


As part of the works to build the F1 circuit in 2007, the warehouses were partially demolished on the southern side which looked out onto the train lines, which were also dismantled. The premises’ current owner is the City Council by virtue of the Land Redistribution Project of the Implementation Unit of the Camino Hondo del Grao, drawn up in 2012.
 

Rear facade, 2009.