S'està cercant, espereu....

Notícies Destacades | Ajuntament de València - València

Cerca de notícies

Data (dd/mm/aaaa)

Cerca per dia

Últimes notícies


Tornar

El Parotet recupera la tonalitat ‘blau ultramar’

• L'alcaldessa comprova la tonalitat recuperada de la peça

15/05/2024

  • L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha visitat este dimecres els treballs de recuperació del Parotet, acompanyada pel seu autor, l'escultor Miquel Navarro
  • L'obra està sotmesa a un procés de neteja que li permetrà recuperar el color original
  • El Parotet, situat a la rotonda central de la plaça d'Europa, va complir l'any passat dos dècades des de la seua instal·lació

L'alcaldessa de València, María José Catalá, ha visitat este dimecres les obres de restauració del Parotet, l'escultura de Miquel Navarro que presidix la rotonda de la plaça d'Europa-avinguda de França, i que ja ha complit els 20 anys des que va ser instal·lat. Acompanyada per l'escultor Miquel Navarro, autor de la peça, l'alcaldessa ha comprovat l'estat de l'actuació que, per seguretat, va començar el mes d'abril passat, en acabar les festes de Falles.

Es tracta d'una intervenció impulsada des de la Regidoria de Cultura, que consistix en la neteja de l'obra, la qual cosa permetrà recuperar la tonalitat original triada per l'autor. L'alcaldessa Catalá ha recordat que el Parotet és “una imatge icònica de la ciutat, que ja duia més de 20 anys sense tindre un procés de millora i de neteja”. “Després de tants anys ja tocava”, ha afegit l'alcaldessa, qui s'ha manifestat “molt satisfeta que la ciutat recupere estes icones, i d'esta aposta cultural de València per tindre obres d'art als carrers, una ciutat que és un museu a l'aire lliure i que cuida dels seus artistes, com Miquel Navarro, un dels millors esquerrans que ha donat esta terra”.

La peça figura una espècie d'insecte gegant com a guaita o guerrer de València, i va ser un regal a la ciutat l'any 2003 de la Fundació Caixa d'Estalvis i Mont de Pietat de València per a commemorar el 125 aniversari de la creació de l'Obra Social de Bancaixa. Els treballs de restauració són a càrrec de l'empresa Salmer Restauración y Conservación SL, que està realitzant les labors de neteja, sanejat i repintat de la peça.

L'escultor Miquel Navarro ha elogiat el treball realitzat fins a este moment, “que s'està realitzant molt bé, i que permetrà que la peça recupere el seu to ‘blau ultramar”, ha explicat. Navarro ha defés la importància del manteniment de les obres d'art, “almenys cada 20 anys”.

Tal com ha recordat María José Catalá, el pressupost d'esta intervenció supera els 73.000 euros (73.151,76 €, IVA inclòs), i inclou la inspecció prèvia de l'estat de conservació de l'escultura, l'anàlisi del recobriment existent, la neteja de la brutícia depositada en superfície, amb eliminació d'òxids, i la preparació de les superfícies per a rebre el recobriment final. Totes les despeses inherents a l'ús, conservació i manteniment de l'estàtua són a càrrec del consistori segons l'acord signat entre l'Ajuntament de València i la Fundació Bancaixa en el moment de la donació.

Un “insecte” de quasi 100 tones

El Parotet té una altura de 46 metres i un pes de 93 tones. La verticalitat de la peça, les seues dimensions colossals i l'acusada estilització de les formes remeten al seu autor, el reconegut artista plàstic Miquel Navarro. L'escultura, realitzada en ferro, està valorada en 1,1 milions d'euros.

Navarro compta amb més obres exposades als carrers de València: Font pública (més coneguda com La pantera rosa), inaugurada en 1984 als voltants de la plaça Manuel Sanchis Guarner, sota el patrocini de la Societat d'Aigües Potables i Millores de València. Una dècada després, la Fundació Bancaixa va cedir l'escultura en acer Home Guaita per al seu emplaçament als Jardins del Real, on presidix, des de 1999, l'entrada del Museu de Ciències Naturals. Dos anys més tard es va instal·lar Motoret 2000, en l'accés a l’Umbracle juntament amb altres peces escultòriques de reconeguts artistes valencians, com Joan Cardells o Ramón de Soto.

Recursos multimèdia

María José Catalá