Visita Servicio de Atención y Urgencias Sociales - València

Visita Servicio de Atención y Urgencias Sociales

Tornar

Urgències socials realitza més de 990 atencions en 2021

El pròxim 8 de novembre acaba el termini de presentació d’ofertes per a la contractació del nou servici que contempla l’ampliació de la seua cobertura a les 24 hores del dia els 365 dies de l’any

• Unitat mòbil d'atenció del Servici municipal d’Emergències Socials (SAUS)

26/10/2021

La regidora de Servicis Socials de l’Ajuntament de València, Isabel Lozano, ha visitat el Servici municipal d’Emergències Socials (SAUS) situat en el carrer Maria Llàcer, en el barri de la Roqueta del cap i casal. Durant la visita ha destacat que este servici municipal ha realitzat ja 992 atencions en el que portem d’any, de les que el 57% correspon a homes i el 43% a dones. El 2020 el total d’atencions va ser de 1.435, la xifra més alta de tota la història. Al voltant del 30% de les atencions són a persones espanyoles i el 70% d’altres parts del món.

 

Segons Isabel Lozano, "el SAUS es troba en creixement gràcies a l'aposta de l'Ajuntament per visibilitzar este servici i a l'ampliació de personal i de recursos per atendre cada vegada a més població". L'equip dedicat a l'atenció a urgències socials i la col·laboració en emergències està format per onze persones: quatre treballadores socials, tres psicòlogues i quatre integradores socials. A més, també compten amb un vehicle de nou places adaptat a passatgers amb mobilitat reduïda i equipat amb farmaciola, mantes tèrmiques i aigua.

"El servici es va consolidant any rere any pel bon treball d´un equip format i especialitzat que atén de manera immediata la ciutadania que es troba en situació de crisi". El SAUS funciona els 365 dies de l’any. Els festius és operatiu les 24 hores; els divendres, caps de setmana i quan els centres municipals de servicis socials tenen horari especial, des de les 15 hores del divendres fins a les 8 hores del dilluns i, de dilluns a dijous, entre les 19.30 hores fins a les 8 hores del dia següent.

No obstant, la regidora delegada de Servicis Socials, Isabel Lozano, ha explicat que actualment està en procés de licitació, concretament en termini de presentació d’ofertes que acaba el pròxim 8 de novembre, la contractació del nou servici que contempla l’ampliació de la seua cobertura a les 24 hores del dia els 365 dies de l’any. Serà la segona millora d’este servici que duu a terme el govern de Joan Ribó.

Així, la regidora Lozano ha dit que “l'Ajuntament fa un pas molt important en la millora d'atenció a les persones més vulnerables de la ciutat”. “De fet – ha recordat- l'equip itinerant que cobrix este servici actua davant situacions com a pèrdua inesperada d'allotjament i cobreix necessitats bàsiques de manera urgent davant emergències climàtiques”. Este recurs també intervenen davant situacions d'abandó de menors o persones majors, violència de gènere, agressions sexuals, víctimes de maltractaments o violència intrafamiliar i dona suport a les persones sense sostre.

Isabel Lozano ha explicat que "amb el nou contracte l'Ajuntament incrementa l'horari d'este servici que estarà actiu a tot hora". "A més, comptarà amb més personal i majors recursos per a garantir que es puga ajudar a qualsevol persona, en qualsevol moment i qualsevol barri de la ciutat”, ha assegurat.

Concretament, el valor estimat del contracte vigent és un poc més de d’1,7 milions d’euros mentre que el pròxim tindrà un valor estimat de 4 milions d’euros. Açò permetrà que el servici d'atenció a urgències socials i col·laboració en emergències es convertsica en un dispositiu d'atenció social permanent que atenga ininterrompudament 24 hores al dia tots els dies de l'any.

L'activació del servici es realitzarà directament pels ciutadans a través de Policia Local (092), el número únic d'assistència a la ciutadania davant qualsevol mena d'emergència (112), per la mateixa Delegació de Serveis Socials (establint els procediments necessaris de coordinació i derivació), per altres servicis públics (municipals o urgències sanitàries) o qualsevol altre mitjà que establisca el Servici de Benestar Social.

A partir de l'activació de la unitat mòbil s'establirà un màxim de 25 minuts per a personar-se en el lloc requerit. En cas de major demora l'entitat presentarà un informe justificatiu on es detallaran les causes del retard. Per a la col·laboració en emergències, l'activació serà sempre a requeriment de la persona responsable del Pla de Protecció Municipal.

Recursos multimèdia

Isabel Lozano