Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Ribó reunión CEV Puerto - València

Vés enrere Ribó reunión CEV Puerto

Volver

Ribó reclama que es planifique la mobilitat del Port en coordinació amb el corredor mediterrani

L'alcalde s'ha reunit amb la presidenta de la CEV, a qui ha expressat la necessitat d’un estudi d’impacte ambiental que assegure que “qualsevol pas que es dona té totes les garanties legals i mediambientals”

• L'alcalde defensa que la mobilitat portuària no es base en el trànsit rodat

04/05/2021

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha assenyalat la necessitat d'apostar per la mobilitat del Port de València “en planificació coordinada amb el node de la ciutat de València en el Corredor Mediterrani”. Ribó s'ha reunit amb la presidenta de la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), Eva Blasco, i els seus vicepresidents, amb qui ha coincidit en la importància de “mantindre la competitivitat del Port de València, garantint que qualsevol pas complisca els requisits legals i mediambientals”, i en este sentit ha reiterat la necessitat d’un estudi d’impacte ambiental que ho acredite, ja que en 2018 l'Autoritat Portuària va modificar el projecte de la terminal Nord, “una modificació substancial que, evidentment, requereix d’una nova valoració ambiental”.

 

L'alcalde ha assenyalat que mobilitat és un dels elements prioritaris sobre els quals desenvolupar un model competitiu i sostenible de ciutat, i també del Port. “No podrem aconseguir-ho sense pensar en la mobilitat, però no té sentit continuar pensant en una mobilitat portuària basada en el trànsit rodat de camions”, ha afirmat. L'alcalde, acompanyat del vicealcalde i regidor d'Ecologia Urbana, Sergi Campillo, ha abordat, amb la presidenta de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Eva Blasco, i amb representants de les diferents associacions empresarials que la integren, el model de desenvolupament econòmic de la ciutat i del Port, i les exigències i reptes de futur.

En este context, l'alcalde ha fet una comparativa amb les dades de mobilitat dels principals ports europeus: el d'Hamburg trasllada el 55% de les seues mercaderies amb tren; i el de Rotterdam, un 33% en vaixells (barcasses) i un 18% amb tren. En contrast, el port de València només transporta el 5% de les mercaderies amb tren, i la resta en camió. “I així no es pot continuar”, ha manifestat l'alcalde, qui ha lamentat que “per desgràcia, no es pensa a canviar sinó a consolidar l'actual situació”. Actualment s'està fent un estudi, encarregat per l'Autoritat Portuària, de l'accés Nord amb cinc possibilitats, i només una d'elles és ferroviària, la qual Ribó va demanar, “personalment”, que s'hi incloguera.

El passat dia 30, el Ple Municipal va aprovar una moció en la qual s'instava a “potenciar el desenvolupament del transport ferroviari de mercaderies del Port de València i la seua connexió amb el Corredor Mediterrani i el Corredor Atlàntic fins a aconseguir quotes similars en l'ús del tren a les quals tenen els majors ports europeus”, i se sol·licitava a l'Autoritat Portuària “la realització d'un estudi d'impacte ambiental, tal com suggereix el Ministeri de Transició Ecològica, que continga una anàlisi de l'augment de mobilitat que suposa el projecte d'ampliació, de l'increment de materials necessaris per a la construcció de la nova plataforma on se situarà la terminal, i un estudi paisatgístic de la nova terminal i de la seua afecció a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa”. Un acord plenari que hui Joan Ribó ha traslladat als representants empresarials.

L'EFECTE SOBRE LES PLATGES

Precisament, Ribó ha subratllat este efecte sobre les platges del municipi, i ha recordat que la DIA (Declaració d'Impacte Ambiental) de 2007 estableix que l'Autoritat Portuària ha de promoure les mesures correctores “per a evitar la regressió de les platges al Nord i al Sud” (BOE 16 agost 2007). “No es tracta de posicionar-se en contra de l’ampliació del Port per pura negativa, sinó d’argumentar les conseqüències que tindrà i estudiar-ne l’impacte ambiental si no s’apliquen les mesures correctores pertinents”.

Per això, l'alcalde ha lamentat que “en 14 anys no s'ha fet res per a mitigar els efectes sobre les platges, que són molt seriosos”. En el Saler, per exemple, el front dunar s'ha endarrerit més de 15 metres, i també es constaten efectes sobre la Rambla i sobre la platja del Ferros, o en el Muntanyar del Pujol (on la reculada ha arribat fins a 50 metres, i fins i tot als 900 al sud de la Gola). “És clar que ‘com més sucre, més dolç’ i si venen recursos europeus o estatals per a fer front als problemes de les nostres platges, molt millor. Però el que jo vull –ha explicat Joan Ribó- és que es complisca amb una obligació legal que el Port, fins ara, no ha complit”.

L'alcalde ha parlat també sobre els materials necessaris per a emplenar les estructures projectades (el nou projecte assenyala un volum de farciment de 23’3 milions m³ enfront de la DIA de 2007 xifra en 19’05 milions m³). “Així que caldrà especificar l'origen d'eixos materials”, ha advertit. I, finalment, s'ha referit a “un factor important per als usuaris de les platges de Cabanyal i Malva-rosa i per als habitants d'estos barris: els canvis en el paisatge, “ja que es contempla una modificació de més d'un quilòmetre del conjunt de grues i plataformes de la nova terminal a les platges del Nord”. Per això, l'alcalde i el Ple han sol·licitat un Estudi paisatgístic de la nova terminal i de la seua afecció a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa”.

Recursos multimedia

Ver álbum completo en Flickr

Joan Ribó