Renaturalització Avenida Port - València

null Renaturalització Avenida Port

Tornar

L'avinguda del Port es convertirà en un passeig a la mar de València, amb més zones verdes i per als vianants

La vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, ha presentat el projecte de renaturalització d'esta via, que optarà a finançament europeu

Projecte per a renaturalitzar l'avinguda del Port

• Projecte per a renaturalitzar l'avinguda del Port

01/03/2021

L'avinguda del Port es convertirà en «el passeig a la mar de València, que connectarà el centre de la ciutat amb els seus barris mariners, en una actuació que preveu la recuperació de l'espai públic per a convertir-la un vertader bulevard». L'Ajuntament ha iniciat la licitació de la redacció de projecte per poder optar a finançament europeu, tal com ha anunciat este matí la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà Sostenible, Sandra Gómez, qui ha explicat que l'objectiu del projecte és «habilitar un eix per als vianants que connecte el centre de València amb la mar sense necessitat de destruir cap barri. Un eix renaturalitzat perquè entre de ple a formar part de la infraestructura verda real de la ciutat».

 

Per a això, s'eliminaran dos carrils de circulació i una de les bandes d'aparcaments, la qual cosa permtirá guanyar un espai lineal d'al voltant de set metres al llarg de la via. Això permetrà “baixar” el carril bici de la vorera i ampliar esta amb vegetació, la qual cosa ajudarà a combatre l'efecte anomenat ‘illa de calor’ i funcionarà també com a barrera acústica i vegetal. Així mateix, ha assenyalat Gómez, en eliminar asfalt en bona part de l'avinguda s'aconseguirà millorar el drenatge de les aigües pluvials. «L'objectiu és canviar els percentatges de repartiment de l'espai urbà dirigint-los cap a la sostenibilitat, la seguretat i la inclusió. Si actualment, els percentatges d'espai són 70/30, és a dir, un 70% per a vehicles motoritzats, i el 30% restant per a vianants i elements de mobilitat sostenible, el que volem és invertir eixes proporcions –ha explicat la vicealcaldessa- de manera que hi haja un 30% de l'espai per a vehicle motoritzat i un 70% per a carril bici i vianants».

Estes són les idees generals que l'equip que resulte adjudicatari de la licitació de la redacció del projecte haurà de desenvolupar i concretar en un pla que, paraules de Gómez, «serà un dels més importants per a la ciutat dels últims anys, i un referent de la política de renaturalització de la ciutat i recuperació d'espai públic que estem duent a terme. La sostenibilitat, la perspectiva de gènere, la mobilitat sostenible, la salut, el paisatge i l'accessibilitat universal seran els pilars d'este projecte que convertirà l'avinguda del Port en un vertader corredor urbà», ha afegit.

La vicealcaldessa ha explicat també que este canvi de l'actuació, que passa d'urbanisme tàctic a obra definitiva, ve motivat per la voluntat d'encaixar el projecte en l'Estratègia de Reconstrucció i en l'Agenda 2030, de manera que es beneficie del finançament previst en fons estatals i europeus. Per això, les partides previstes per a escometre una ‘urbanització blana’ de l'avinguda a l'espera d'una definitiva es dedicaran a la redacció d'este projecte de major importància.

L'AVINGUDA DATA DE 1802 I HA TINGUT QUATRE NOMS

L'avinguda del Port té el seu origen en el camí nou del Grau, projectada per l'arquitecte Vicent Gascó en 1788 i oberta al trànsit en 1802 per a canalitzar el trànsit dels camins Fons i Vell del Grau, l'objectiu del qual era donar vitalitat a l'activitat en el Port. Al principi, en els marges es van assentar nombrosos magatzems, tallers i factories, però a partir del segle XX, especialment amb la celebració de l'Exposició Regional de València de 1909, l'avinguda va anar prenent un caràcter fonamentalment residencial.

El seu nom original, que és el que porta hui dia, va ser referència al Port de València, però la finalització de la Primera Guerra Mundial va rebre el nom d'avinguda dels Aliats. Posteriorment, en el context de la II República va ser rebatejada com a avinguda de Lenin i, finalment, durant el franquisme va rebre el nom d'avinguda del Doncel Luis Felipe García Sanchiz. Amb l'arribada de la transició i la democràcia, l'avinguda va recuperar la seua denominació original, avinguda del Port, tal com es coneix en l'actualitat.

Per ella van circular carros, tramvies i cotxes, i va ser una avinguda de doble sentit fins a la seua remodelació en 2005, amb motiu de l'America’s Cup, quan es va deixar un únic sentit, però tal com ha lamentat la regidora d'Urbanisme, «el govern PP d’aquell moment només va tindre en compte el vehicle privat, va deixar arraconats els desplaçaments a peu en unes voreres estretes, i es va oblidar de les bicicletes, per la qual cosa va caldre improvisar un carril bici a última hora que, a més, es va situar sobre la vorera». «D'esta manera –ha continuat Sandra Gómez- l'avinguda del Port va passar a convertir-se en una autopista dins de la ciutat, amb cinc carrils i dos bandes d'aparcament, amb unes voreres d'escassos 3 metres (limitades per l'espai ocupat per uns diminuts escocells)».

Per a pal·liar esta situació allunyada de l'urbanisme actual, la Regidoria de Desenvolupament Urbà planteja este projecte de renaturalització, que permetrà «connectar el centre urbà amb la façana marítima sota les premisses de la perspectiva de gènere, l'accessibilitat, l'eliminació de barreres físiques i la dotació de les infraestructures de suport per als nous desenvolupaments de les telecomunicacions necessàries per a trencar la bretxa digital». «En definitiva –ha conclòs- comprendrà un disseny universal per a totes les persones».

Recursos multimèdia

Veure àlbum complet en Flickr

Sandra Gómez