Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Proyecto ganador corredor verde València Sud - València

Vés enrere Proyecto ganador corredor verde València Sud

Volver

El nou corredor verd connectarà, de manera sostenible, els barris del sud amb el centre de la ciutat

Gómez: “Esta proposta integra, dignifica i comunica entre sí els barris del sud amb el centre de la ciutat, mitjançant solucions i plans globals i innovadors”

• Projecte Estratègia Grean Leaf

21/03/2023

Hui s'ha presentat el disseny guanyador del concurs del Corredor Verd VLC Sud, el gran projecte de transformació, reurbanització i renaturalització que transformarà els barris del sud, i els connectarà amb el centre de la ciutat. “Un concurs”, que tal com ha afirmat la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez “marcarà la història i el futur de la nostra ciutat, ja que es tracta del concurs més ambiciós des de fa més de 40 anys, quan es va dur a terme la recuperació del Jardí del Túria”
 

L'objecte del concurs era seleccionar les millors idees per ordenar i renovar els espais que s'obtindran amb el soterrament de les vies del tren de la zona sud de la ciutat i la reordenació de les zones industrials que es troben entre el Parc Central i el Districte Innovador de Vara de Quart. El resultat suposarà la creació d'un gran corredor verd que connectarà els barris d'Arrancapins, Russafa, Raiosa, Malilla, Creu Coberta, Sant Marcel·lí,Camí Reial, Sant Isidre i Vara de Quart.

Estratègia Grean Leaf

Després del treball d'anàlisi i valoració de les propostes rebudes, el Jurat ha seleccionat com a guanyadora la proposta que rep el lema EstratègiaGrean Leaf, que aposta per la renaturalització, la mobilitat i sostenibilitat.

El projecte no es limita a crear zones verdes en les noves zones, sinó que proposa “generar un espai en zig-zag que forme tascons verds que s'endinsen en els barris, especialment en els barris de la Creu Coberta i Malilla”, ha detallat Gómez. Un disseny que planteja a més una diversitat de paisatges que reproduixen masses forestals, espais agrícoles, zones verdes vinculades a l'aigua, i altres de caràcter més urbà.

Un altre dels aspectes que s'ha cuidat en el projecte Estratègia Grean Leaf, és la mobilitat sostenible, que tal com ha explicat la vicealcaldessa “generarà una sèrie de vies ràpides de 4 metres d'amplària que connectaran per als vianants o per mobilitat sostenible, els barris i pobles de la zona sud amb la futura estació central, en tan sols 15 minuts”. La mobilitat es completarà amb una xarxa d'aparcabicis i connexions amb la xarxa de transport públic.

Pel que afecta la sostenibilitat, Grean Leaf proposa adoptar criteris que aconseguisquen generar ecobarris amb zero emissions en l'ordenació de les zones edificables, especialment en les noves zones pròximes al Parc Central i en els barris de la Creu Coberta i Sant Marcel·lí. A més l'estratègia de zones verdes en zig-zag del corredor, aconseguix que el màxim d'edificis i façanes confronten amb les zones verdes i servisquen com a transició entre els barris i el corredor verd.

Gómez ha recordat que “l'anterior PAI posava en valor el patrimoni industrial que actualment està protegit, com són les naus de Macosa o els habitatges de Manuel Arnau, que quedaven fora d'ordenació i ara quedaran integrades dins del PAI del Parc Central”.

L'avinguda Primer de Maig es convertirà en un eix comercial entre Senabre i Malilla, concentrant usos terciaris i dotacionals i connectant esta zona de la part sud que actualment estan separades per les vies del tren.

Una altra de les novetats que recull el disseny del projecte guanyador és la connexió dels barris de Sant Marcel·lí i Camí Reial -que actualment es troben desconnectats- a través d'una gran zona verda amb zones per als vianants i carrils bici. Per a això “el projecte proposa prolongar el soterrament de les vies del tren fins a l'accés del tanatori municipal, i aprofitar este nou espai generat”, ha indicat la regidora.

En Sant Isidre, Grean Leaf proposa redistribuir el trànsit que genera l'accés a les cotxeres de l'EMT, traslladant-lo a la zona pròxima a la V30 i eliminar una part del talús que separa la zona nova del barri amb la part antiga, connectant d'esta manera, l'església amb na nova ordenació del carrer Pau.

La proposta guanyadora del Masterplan, que va ser licitada per un import de 155.000 euros, proposa un procés de redacció estructurat en quatre fases i una duració de 10 mesos: un per a l'anàlisi, dos per al diagnòstic, cinc per al disseny col·laboratiu i dos per al tancament.

Per concloure, Gómez ha afirmat que “esta proposta integra, dignifica i comunica entre sí els barris del sud amb el centre de la ciutat, amb solucions i plans globals i innovadors que millorarà la vida dels veïns i veïnes d'estos barris. Unes solucions que representen el model de ciutat que volem, que ens ha fet mereixedors del títol de Capital Verda Europea 2024”.

Recursos multimedia

Sandra Gómez