Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

Convenio canal acceso ferroviario - València

Vés enrere Convenio canal acceso ferroviario

Volver

L’alcalde valora com a “fita fonamental” la firma del conveni per al canal d’accés ferroviari, que “obrirà el mur que dividix els districtes sud fa 170 anys”

Ajuntament, Generalitat i Ministeri signen el conveni per al finançament del canal d’accés

• Vista aèria de la platja de vies i el Parc Central

28/07/2022

L’alcalde, Joan Ribó, ha assegurat que “hui és un d’eixos dies en que u està més satisfet de ser alcalde de València amb la signatura d’este conveni del canal d’accés ferroviari fase 3, que comportarà la immediata eixida a licitació de les obres de soterrament de l’accés ferroviari a les estacions del Nord i Joaquín Sorolla de la nostra ciutat”. L’alcalde ha participat juntament amb el president de la Generalitat, Ximo Puig, i la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en l’acte de signatura del conveni pel qual les tres administracions es comprometen a finançar conjuntament les obres del canal d’accés. En el transcurs de l’acte, Ribó ha destacat que “serà l’obra d’infraestructura executada més important de la nostra ciutat des del Pla Sud als anys 70 del segle passat”.

 

L’alcalde ha recordat que les obres rondaran els 500 milions d’euros i “seran finançades en un 50% per l’Administració General de l’Estat, un 25% per la Generalitat i un altre 25% per l’Ajuntament a més d’una aportació de 164 milions a càrrec dels fons ‘Next Generation’”. En este sentit, Ribó ha destacat que “s’espera la finalització de les obres per a 2027, tot i que, durant la seua execució, s’anirà obrint progressivament el mur que dividix els districtes sud de la nostra ciutat des de fa més de 170 anys”.

Joan Ribó ha afirmat que “el projecte de soterrament i d’integració ferroviària és una fita fonamental per al pas del corredor mediterrani per la nostra ciutat i comportarà en un futur el final del coll de botella del pas del ferrocarril amb la transformació de l’Estació Central de València, amb les obres pendents del túnel passant i la futura Estació Central”.

L’alcalde ha recordat que “València s’ha mantingut com una rara avis dins del context de les grans ciutats europees mantenint una estació de caràcter terminal en ple segle XXI i, per tant, este és un pas fonamental per superar este obstacle que portem esperant des de fa vora 20 anys, exactament des de juny de 2003”. Per tant, segons l’alcalde, “hem de aprofitar este moment per demanar celeritat al Ministeri de Transports en la tramitació dels projectes del túnel passant i de l’Estació Central de la nostra ciutat, així com en la doble plataforma entre València i Castelló i la seua connexió amb Tarragona i Europa amb ample europeu”.

Ribó ha tancat la seua intervenció “sense oblidar el to reivindicatiu que tenim l’obligació de mostrar com a representants de la ciutadania que ens ha triat. La ciutat de València no es pot permetre perdre cap nou tren, ja ha perdut molts trens en la nostra història recent”.

Per la seua banda, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha afirmat que “hui València pega un gran salt i, amb ella, el pega el conjunt de la Comunitat Valenciana”. Per al cap del Consell, “una nova València emergix perquè ja no estem en disposició de perdre cap oportunitat. Ni València ni la Comunitat Valenciana van a deixar perdre esta oportunitat”. .

D’altra banda, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat que “l’aposta d’este govern pel corredor mediterrani és inequívoca i no hi ha res més que acostar-se als fets, a les fites aconseguides”.

El conveni

La Junta de Govern Local va aprovar el passat 8 de juliol la modificació del primer conveni del Parc Central signat en 2003 entre l'Ajuntament, el Ministeri de Foment i la Generalitat, corresponent a la fase tres del projecte del canal d'accés. Amb esta signatura, les obres poden ser licitades i s’espera que comencen en 2023.

El cost total de l'execució de la fase tres del canal d'accés ascendix a 550 milions d'euros, que serà finançat en un 50% per Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries, entitat pública empresarial dependent del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana), en un 25% per la Generalitat, i el 25% restant per l'Ajuntament. La part total a finançar entre les tres administracions arriba als 531,68 milions, atés que hi ha altres 18 milions que corresponen a Adif en tractar-se d'obres exclusivament ferroviàries.

En concret, l'Ajuntament aportarà 133 milions. Així, segons càlculs municipals, el consistori haurà d’abonar el primer any d’execució de les obres el 23’65% del total de l’aportació de l’Ajuntament, el que ascendeix a 31’44 milions d’euros. El segon any, l’Ajuntament abonarà el 21’52%, el que arriba als 28’606 milions d’euros. El tercer any, les aportacions municipals seran de 24’578 milions d’euros, que es corresponen amb el 18’49%. El quart any, València haurà d’aportar el 21’3% i 28’312 milions d’euros. Per fi, l’últim any, l’Ajuntament afegirà altres 19’986 milions d’euros corresponents al 15% del total.

Recursos multimedia

Joan Ribó
Joan Ribó II
Joan Ribó III