Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

10 Aniversario AVE - València

Vés enrere 10 Aniversario AVE

Volver

Joan Ribó reclama el «deute històric» de l'estat en infraestructures ferroviàries amb la ciutat de València i amb la Comunitat Valenciana

L'alcalde ha participat hui en l'acte de commemoració del desé aniversari de la posada en funcionament de l'AVE València/Madrid

• L'alcalde participa en l'acte de commemoració del dècim aniversari de l'AVE

19/12/2020

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha reclamat este dissabte el «deute històric que té amb la ciutat de València i amb la Comunitat Valenciana el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, que és el Corredor Mediterrani i el seu pas per la ciutat a través del túnel passant». Ribó ha participat hui en l'acte de commemoració del desé aniversari de la posada en funcionament de l'Alta Velocitat València/Madrid, AVE, i ha subratllat la seua voluntat de compartir amb el Govern de l'Estat «l'objectiu de convertir València en el node fonamental del Corredor Mediterrani en la seua zona sud».

L'acte de commemoració ha comptat amb la presència del president de la Generalitat, Ximo Puig, el ministre de Transport, José Luis Ábalos, i la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Gloria Calero, així com nombrosos membres de la Corporació Municipal i del Consell. La cerimònia commemorativa ha començat a les 11.30 hores en l'estació de l'AVE Joaquín Sorolla.

L'alcalde ha destacat els avantatges i els efectes positius de l'AVE, una dècada després de la seua inauguració, com la seua demostrada competitivitat amb l'avió i el vehicle privat, el seu menor impacte sobre el calfament climàtic i possibilitat d'emprar energies renovables, i la seua contribució «a situar el nostre país entre els quals disposen d'una tecnologia més avançada en temes ferroviaris. Ser en estos moments el segon país del món en quilòmetres de vies d'alta velocitat és un actiu important per al nostre país», ha afirmat.

No obstant això, l'alcalde ha assenyalat la necessitat de «reflexionar sobre el desenvolupament de l'alta velocitat». «Si mirem el mapa de les línies d'AVE, la conclusió és evident: són unes línies fèrries pensades per a comunicar Madrid amb la resta de grans ciutats espanyoles, mentre que altres línies, com per exemple l'eix ferroviari mediterrani, s'han postergat de manera il·limitada i mai s'acaben de finalitzar encara que són prioritàries per al turisme i l'exportació valencianes», ha lamentat.

A més, Ribó ha recordat que la posada en ús de l'AVE València/Madrid «es va fer en una estació i un accés provisional. I tenim pendent solucionar el pas ferroviari per la ciutat des de 2003, quan es va signar el conveni per a la remodelació de la xarxa ferroviària de València, que incloïa el canal d'accés, l'estació central i el túnel passant».

LA XARXA DE RODALIA I EL PARC CENTRAL

L'alcalde ha subratllat els beneficis que, per a la ciutat, es deriven de la conversió de l'eix ferroviari de València en passant: l'ampliació de la capacitat ferroviària (que ara mateix està al límit, i es farà més necessària amb la imminent liberalització dels operadors); la possibilitat de desenvolupar una xarxa de rodalia amb diferents estacions per la ciutat (com ja tenen Madrid, Barcelona o Sevilla) i amb trajectes directes entre Castelló i Gandia o Segorbe i Xàtiva, totes passant per les estacions de Tarongers, Aragó i Central; i, finalment, també permetrà la finalització del Parc Central i l'eliminació del mur que separa els districtes de Jesús i Quatre Carreres.

«De 1992 a ara, moltes ciutats de la geografia espanyola han vist resolts els seus pas del ferrocarril, amb el soterrament de les vies i convertint les seues estacions en passants. Primer Sevilla i Còrdova, després Saragossa, Lleida, Girona, després arribarien els municipis de Galícia i fins i tot a Madrid i Barcelona, s'executen els seus tercer i segon túnels passants», ha explicat Joan Ribó.

Per això, l'alcalde de València ha instat a fer el primer pas: la posada en marxa del canal d'accés, pendent de la finalització del projecte definitiu d'obra, i la signatura del nou conveni entre les tres administracions que formen part de la societat València Parc Central. «A l'abril del 2019 vam signar amb el ministre de Foment i el president de la Generalitat un acord que s'ha de concretar en un nou conveni, a hores d'ara pendent, per a finançar les obres de la integració ferroviària de la ciutat», ha recordat. «València no pot tornar a ser el semàfor ferroviari d'Europa com va ser en els anys 80 per la manca de circumval·lació per carretera», ha conclòs Joan Ribó.

L'acte ha començat amb la visita de tots els participants a sengles exposicions commemoratives, una composta per 38 fotografies de diversos moments de la vida cultural, social, esportiva d'estos 10 anys viscuts al costat del tren d'Alta Velocitat de Renfe. I una segona, situada en un tren habilitat i estacionat en l'estació, amb més de 100 imatges d'estos 10 anys de l'AVE a València.

A més dels representants polítics, l'acte ha comptat també amb la presència del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat; el president d'AVE, Vicente Boluda; el president de la Fundació Pro-AVE, Federico Félix; el president de la CEV, Salvador Navarro; i el president del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana, José Vicente Morata.