Buscando, por favor espere....

Estás en: ACTUALIDAD

0315 Final Obras superilla Petxina - València

Vés enrere 0315 Final Obras superilla Petxina

Volver

Finalitzen les obres de la superilla de la Petxina

La primera superilla de València afecta un entorn de 13.000 metres quadrats

• Encreuament dels carrers de Calixt III i Palleter

15/03/2023

L’Ajuntament ha finalitzat les obres de la primera superilla de València, la superilla de la Petxina, que afecta 13.000 metres quadrats dels carrers de Calixt III, Palleter, Erudit Orellana, Gran Via de Ferran el Catòlic, Joan Llorens i Pare Rico, al barri de la Petxina. Les obres tenen un pressupost de 670.000 euros i han estat finançades amb fons de la Unió Europea.
 

L’alcalde, Joan Ribó, ha afirmat que “açò és una cosa que es fa des de Medellín a Barcelona i a moltíssimes ciutats europees i de tot el món. És un treball per a fer una ciutat cara a les persones, pensant en les persones i un poquet menys en els cotxes. Jo crec que és l’element que nosaltres tenim clar. Ens sembla molt important que les ciutats, i esta ciutat nostra, siga cada vegada més per a gaudir-la les persones”. A tall d’exemple, l’alcalde ha parlat de la plaça del Pintor Segrelles, que “fins fa poc, era una plaça plena de llocs d’aparcament i ara és una plaça on estan els xiquets jugant i les persones assegudes mentre els vigilen. Jo crec que és una diferència molt substancial. Nosaltres treballem en esta idea i és una idea que estem desenvolupant de moltes maneres en la ciutat, ampliant voreres, la qual cosa vol dir que, de vegades, reduïm espai d’aparcament, i ampliant en definitiva l’espai per a les persones”.

Ribó ha expressat també la seua satisfacció i ha explicat que “les persones que es preocupen per l’aparcament han de saber que nosaltres ja estem treballant amb l’aparcament de Santa Maria Micaela per tal que la gent puga aparcar. I estem estudiant desenvolupar, com ja estem fent en d’altres barris, places d’aparcament específiques i exclusives per a residents. Entenem que els residents han de tenir un lloc per aparcar però no volem que l’espai s’utilitze per qualsevol persona que vinga amb el seu cotxe perquè esta no és la funció del barri. La funció del barri i dels seus carrers és que la gent puga gaudir-lo. Eixa és la idea i és molt senzilleta”.

Per la seua banda, la vicealcaldessa i regidora de Desenvolupament Urbà, Sandra Gómez, ha afegit que la superilla de la Petxina “és un espai pensat per dotar de qualitat de vida el veïnat d’una zona que, pel seu traçat, no pot tindre zones d’ús compartit, que no té jardins, que no té parcs, que no té places i que, per fi, gràcies a esta superilla, tindrà un espai d’espai, d’oci, de trobada, de jocs”. La vicealcaldessa s’ha referit també a l’impacte de la superilla sobre la seguretat vial ja que “genera un entorn molt important perquè tenim dos col·legis per als quals creem entorns escolars segurs i generem, per tant, un important projecte de seguretat vial en els voltants escolars de la nostra ciutat”.

Sandra Gómez ha recordat que estem davant la primera superilla de València i, per tant, “és un projecte que no és improvisat, que portem treballant quatre anys en esta superilla perquè és la primera i sabíem que havia d’estar molt ben feta, que partia d’un procés participatiu previ, que s’ha parlat amb totes les entitats veïnals comerciants, falles i entitats veïnals del barri i s’han posat damunt la taula totes les qüestions que podien afectar la vida dels veïns i veïnes i que hi ha molt de treball. És un projecte fruit de la planificació, el treball, la participació, el diàleg i el consens previ. En ser la primera, volíem que fóra una actuació perfectament plantejada”. Gómez ha subratllat “que siga la primera a València no vol dir que siga la primera al món. De fet, les grans ciutats i les grans urbs estan plantejant iniciatives molt semblants a esta, com superilles o urbanisme tàctic per a guanyar espai per als vianants dins dels espais urbans. Totes les grans ciutats treballem per generar este tipus d'espais que ens ajuden a ser més resilients contra la contaminació, a generar espai més segurs al voltant del trànsit, entorns verds i més saludables, entorns d’oci i gaudi i, per tant, més socials, i ciutats més humanes i amables, que és el que volem”.

La primera superilla de València

La primera superilla de València afecta els carrers de Literat Gabriel Miró, Erudit Orellana, Gran Via de Ferran el Catòlic, Joan Llorens, Pare Rico, Palleter i Calixt III. Un total de 13.000 metres quadrats per reduir el trànsit rodat i generar espais nous per als vianants.

El projecte comporta una nova distribució de l'espai lliure dels carrers del Palleter i Calixt III, que s'establix segons diversos criteris. En la calçada, hi ha un únic carril de circulació a velocitat reduïda (10 km/h) de 3,5 metres d'ample i un carril de serveis de dos metres d'amplària que es destina a 70 aparcaments de bicicletes, contenidors de residus i zona de càrrega i descàrrega. La circulació de trànsit rodat es reubica cap a l'exterior de la superilla, per reduir la velocitat i la densitat del trànsit i generar una gran plaça per als vianants en l'encreuament format pels carrers del Palleter i de Calixt III.

Els espais generats es destinen a nous usos i activitats i inclouen nou mobiliari urbà com 77 cadires i bancs, una font, diversos elements singulars de joc, taules d'escacs, pícnic i ping-pong. El dissenyador Ibán Ramón i l'estudi d'arquitectura Leku Studio han definit el grafisme i el disseny dibuixat sobre el paviment de la superilla i que reproduïx múltiples figures geomètriques que aporten valor i identitat local.

El projecte inclou també la renaturalització de l'àmbit per a crear espais amables per al veïnat. Així, s’integra nova vegetació i arbratge en grans parterres i 144 jardineres de diferent grandària amb reg integrat. En total, s’han plantat vora 800 plantes, 950 arbustos de diferent grandària i 21 nous arbres (garroferes, pruneres, llorers i tarongers). S'han triat, a més, plantes amb flor i aromàtiques, que es mantenen verdes tot l'any i que requerixen un manteniment mínim.

Les obres de la superilla començaren el passat mes de desembre, han costat 673.663,30 euros (IVA inclòs), i estan finançades parcialment amb fons europeus Next Generation.

Recursos multimedia

Ver álbum completo en Flickr

Joan Ribó
Joan Ribó
Sandra Gómez
Sandra Gómez